فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

پنجشنبه ٣١ مرداد ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
5
دیروز
3
این ماه
530
کل
150356

مناسك حج


استفتائات

بازگشت
* پرسش و پاسخ احکام حج


بخش دوّم: استفتائات

س1 ـ اگر كسي حقوق واجبه از قبيل خمس و سهم امام و زكات بر ذمّه‌اش باشد، آيا مي‌تواند فقط به اندازه مخارج مكه، خمس را پرداخت نموده و آنرا حلال نمايد و به مكّه برود يا خير؟

ج ـ جايز نيست مگر اين كه حج را به قصد رجحان و محبوبيت بجاآورد نه به قصد امر واجب.

س2 ـ كسي كه وظيفه او حج تمتع است اگر قبل از هلال ماه شوال به ميقات برسد و با احرام عمره مفرده كه وظيفه‌ فعلي او است به مكه معظمه مشرف شود و اعمال عمره مفرده را بجاآورد، چنين شخصي براي عمره تمتع بايد از كجا مُحرم شود؟

ج ـ بايد به يكي از مواقيت برگردد و از آنجا محرم شود.

س3 ـ آيا بين عمره تمتع و حج تمتع مي‌تواند يك عمره مفرده يا چند عمره‌ مفرده اصالتاً و يا نيابتاً بجاآورد يا خير؟

ج ـ خلاف احتياط است.

س4 ـ در بجاآوردن عمره‌ مفرده نيابتاً و يا اصالتاً بعد از اتمام اعمال حج، آيا فاصله‌اي لازم است يا خير؟

ج ـ احتياطاً فاصله ترك نشود.

س5 ـ آيا بعد از عمره تمتع و قبل از اعمال حج مي‌تواند براي ديگري نيابتاً طواف نساء بجاآورد يا خير؟

ج ـ اگر محرم به حج براي خودش نشده، مانعي ندارد.

س6 ـ كسي كه از طرف شخص زنده‌اي كه نمي‌تواند مشرّف شود به مكه مي‌رود و نائب در تشرّف قبلي به فتواي مجتهد ميت عمل كرده و در بعضي موارد هم كه عمل نكرده، ياد گرفته ولي منوب‌عنه نه ياد گرفته و نه عمل كرده آيا نائب مي‌تواند طبق وظيفه‌ خودش رفتار كند و يا بايد مراعات وظيفه‌ منوب‌عنه را بنمايد؟

ج ـ در فرض مذكور بايد نائب به رأي مجتهدي كه تقليد از او بر منوب‌عنه واجب بوده عمل نمايد. و در صورت فوت مقلَّد منوب عنه، احوط جمع بين فتاوي مجتهد ميّت و مجتهد اعلم زنده است.

س7 ـ آيا دادن حج ميقاتي براي منوب‌عنه زنده جايز است با اين كه بعضي از مراجع تقليد آنرا جايز مي‌دانند؟

ج ـ در حج واجب جايز نيست.

س8 ـ كسي كه استطاعت مالي داشته و موفق به رفتن به حج نشده آيا پس از فوتش ورثه موظف به گرفتن نائب براي او هستند يا خير؟ و آيا نائب از محل فوت بايد راه بيفتد و يا مي‌توان براي ميّت حج ميقاتي خريد؟

ج ـ گرفتن نائب بر ورثه واجب است و در صورتي كه به حج بلدي وصيت نكرده باشد حج ميقاتي كافي است.

س9 ـ آيا كسي كه قرائت و تلبيه‌‌اش صحيح نيست و تسامح در ياد گرفتن مي‌كند، مي‌تواند نائب از كسي در حج بشود يا خير؟ و بر فرض عدم جواز، آيا اين شخص مي‌تواند اجير شود و شرط كند كه براي نماز و تلبيه كسي را اجير كند و يا تحت نظر معلّمي تلبيه را بگويد يا خير؟

ج ـ در مفروض سؤال در هر دو صورت نمي‌تواند اجير شود بلي اگر تحت نظر معلّم، تلبيه را صحيح بگويد مانعي ندارد البته در صورتي كه نماز طواف را خودش صحيحاً و يا با جماعت بخواند.

س10 ـ نائب در حج، موقع طواف نساء بايد قصد نيابت كند و يا بايد براي خود قصد كند و يا قصد ما في‌الذمه بكند؟

ج ـ بايد قصد از منوب‌عنه بكند.

س11 ـ در تنگي وقت، حكم احرام از جدّه چه صورتي دارد؟

ج ـ اشكالي ندارد ولي بايد با نذر قبلي احرام از جدّه باشد.

س12 ـ كسي كه خيال كرده تلبيه مخصوص به عمره است و براي احرام حج تلبيه نگفته و محرم شده و به عرفات رفته و اعمال را تا آخر انجام داده و بعداً فهميد كه بايد در هنگام احرام تلبيه بگويد تكليفش چيست؟

ج ـ اعمالش صحيح است.

س13 ـ پسر بچه ختنه نشده‌اي را كه وليّ محرم مي‌نمايد تكليف او براي طواف نساء چيست؟ آيا بايد بعد از ختان او را به عمره مفرده محرم نمايد و يا اگر او را يك طواف نساء به نيّت عمره مفرده بدهد كافي است؟ و آيا بعداً مي‌تواند براي آن نائب بگيرد و يا بايد خودش بعد از بلوغ نائب بگيرد؟

ج ـ اگر ممكن است بايد او را ختنه كنند تا هر سه طواف را انجام دهد و بقيه‌ اعمال را احتياطاً نيز خودش انجام دهد و اگر ممكن نشد بايد بعد از بلوغ به حج برود و اعمال آن را بجاآورد.

س14 ـ آيا محرم مي‌تواند از شب تا صبح و يا چند ساعت بدون لباس احرام باشد؟

ج ـ به مقدار مختصر اشكالي ندارد.

س15 ـ آيا اگر زن در وقت احرام جوراب بپوشد كفاره دارد و آيا لازم است پشت پاي زن برهنه باشد و يا بقدر مسمّي كافي است؟

ج ـ به قدر مسمّي كافي است و پوشيدن جوراب هم كفّاره ندارد.

س16 ـ استظلال محرم كه در منزل جايز است آيا شهر مكه براي او حكم منزل را دارد و يا مراد منزلي است كه در شهر مكه است؟

ج ـ مراد منزلي است كه در شهر مكه در آن سُكني دارد.

س17 ـ در موقع توقف اتومبيل جهت گرفتن بنزين و غيره در زير سقف بودن چه حكمي دارد؟ و بعضي از ماشين‌هاي سرباز كه قسمتي از بالاي ركاب آنها مسقّف است، عبور مُحرم در هنگام سوار شدن از زير اين مختصر سرپوش چه حكمي دارد؟

ج ـ در فرض اوّل بلامانع است و در فرض دوّم هم صدق عبور معلوم نيست لذا اشكالي ندارد.

س18 ـ فرموده‌ايد شخص مُحرم مي‌تواند در موقع خواب از روانداز دوخته جهت سرما استفاده كند آيا در وقت حركت در ماشين هم مي‌تواند آنرا بر شانه خود بيندازد يا خير؟

ج ـ اگر هنگام خواب هم روانداز را به خود نپيچد و فقط آنرا روي خود بيندازد اشكالي ندارد، ولي در ماشين نمي‌تواند آنرا بر شانه‌اش بياندازد.

س19 ـ زني كه يقين به طهارت نموده و غسل حيض كرد و اعمال عمره‌ تمتع را بجا آورد و بعداً اثري ديد و شك كرد كه آيا در موقع اعمال عمره حائض بوده يا نه؟ و بعد از اعمال حج هم اگر چنين شكي بر او عارض شد تكليف او چيست؟

ج ـ در هر دو صورت اگر يقين به حيض ندارد و احتمال دارد كه به وظيفه‌ خود عمل نموده‌است عمل او صحيح است و الله العالم.

س20 ـ اگر زن قبل از وقوف، طواف زيارت و ما بعد آن را انجام نداد و بعد از مني هم همراهان او صبر نمي‌كنند و او تنها مي‌ماند، آيا مي‌تواند براي طواف حج و نماز آن و سعي و طواف نساء نائب بگيرد يا خير؟ و در صورتي كه اجازه نفرماييد آيا مي‌تواند در اين مسئله به مجتهد ديگري رجوع كند؟

ج ـ اقوي گرفتن نائب براي طواف حج و نماز و سعي و طواف نساء خصوصاً در فرض مذكور است و بر همراهان نيز واجب است كه در خصوص زنان در مثل چنين مواردي، صبر كنند.

س21 ـ اگر زني قبل يا بعد از احرام به عمره تمتع، شك كند كه آيا حيض است يا نه و اعتناء نكند و بعد از اعمال عمره‌ تمتع، معلوم شود كه حيض بوده، و يا بلافاصله بعد از اعمال حيض شود و شك كند كه در موقع اعمال حيض بوده يا نه، تكليفش چيست؟

ج ـ در فرض اول طواف او باطل است، پس اگر تا موقع حج فرصتي باشد كه پاك شود، بايد با طهارت اعمال عمره را بجاآورد، و اگر فرصت نيست بايد به حج برود و بعد از اتمام اعمال حج، عمره مفرده را بجاآورد و در فرض دوّم اشكالي ندارد.

س22 ـ زني كه مي‌داند ايّام عادت او نزديك شده و بايد قبل از رفتن به عرفات، طواف زيارت و سعي و طواف نساء را بجاآورد، آيا در اين صورت بايد مُحرم بشود و تلبيه را بگويد يا خير؟

ج ـ بايد مُحرم بشود و تلبيه را بگويد.

س23 ـ اگر شخصي بعد از طواف واجب و قبل از سعي بخواهد احتياطاً طواف را اعاده نمايد مي‌تواند يا خير؟

ج ـ در صورتي كه بعد از نمازِ طواف باشد اشكالي ندارد.

س24 ـ دقتي را كه بعضي از اشخاص هنگام طواف در حفظ محاذات و منحرف نشدن شانه چپ از كعبه مي‌نمايند خصوصاً در موقع رسيدن به اركان، آيا لازم است يا خير؟

ج ـ صدق عرفي كافي است.

س25 ـ آيا تجاوز از حدود مذكور در مطاف با در نظر گرفتن كثرت جمعيت جايز است؟

ج ـ در صورت كثرت جمعيّت جايز است.

س26 ـ احتياط وجوبي فرموده‌ايد در عدم تأخير نماز طواف از طواف، آيا نماز نيابتي طواف نساء كه غالباً اهل علم به خواهش حاجي مي‌خوانند، بايد بلافاصله بعد از طواف متقاضي باشد؟ و اگر اين اتصال معتبر باشد اگر نائب وجهي گرفته باشد و با فاصله خوانده شود چه حكمي دارد؟ و با قرارداد فرق مي‌كند يا خير؟

ج ـ چنانچه قراردادي در بين نبوده بايد متصل بخواند عرفاً مثل نماز طواف خودش، ولي اصل نيابت در نماز طواف بدون طواف، خيلي مشكل است بلكه در صورتي كه شخص حاجي نمي‌تواند نماز طواف را صحيح بخواند، بايد آنرا با جماعت بخواند والله العالم.

س27 ـ شخصي كه نمازهاي طواف‌هاي واجب را خواند و نائبي را هم براي نماز طواف مي‌گيرد آيا نائب هم بلافاصله بايد آنرا بخواند و يا مي‌تواند آنرا براي ساعت بعد و يا روز بعد به تأخير بياندازد؟

ج ـ اگر نمازهاي طواف واجب خود را بعد از طواف‌ها انجام داده است محتاج به نيابت نيست بلكه گفته شد كه نيابت در نماز طواف فقط، كه معمول بين افراد است در نهايت اشكال است. والله العالم.

س28 ـ اگر شخصي در بين اعمال حج متوجه شود نماز طواف عمره‌ تمتع را در غير مقام خوانده، تكليفش چيست؟

ج ـ اگر ممكن است اعاده كند. والله العالم.

س29 ـ مراد از خَلف مقام آيا خَلف حقيقي است يا عرفي و آيا اگر مقداري در طرف راست و يا چپ مقام نماز بخواند اشكالي دارد؟

ج ـ مراد خلف عرفي است و نماز اشكالي ندارد.

س30 ـ اگر مقام ابراهيم را چند متر به عقب بياورند تكليف چيست؟

ج ـ نماز در خلف همان مقام درست است ولي در طواف نبايد از حد معين تجاوز كند. والله العالم.

س31 ـ در طواف نساء مردم احتياط كرده نمازشان را علاوه بر اين كه خود مي‌خوانند نائب هم مي‌گيرند آيا لازم است نائب بلافاصله بعد از انجام طواف نساء منوب‌عنه، نماز را بخواند و يا هر وقت كه خواست مي‌تواند بخواند؟

ج ـ اصل نيابت براي نماز طواف محل اشكال است.

س32 ـ در نمازهاي طواف چه در عمره و چه در حج، اگر تقارن زن و مرد و يا تقدم زن بر مرد محل اشكال باشد در اين نماز هم اشكال مي‌فرماييد يا خير؟ و حكم تقدم زن مخالف هم مثل زن مؤمنه است يا خير؟

ج ـ مطلقاً اشكال ندارد در غير جماعت ولي در نماز جماعت زن بر مرد مقدم نشود.

س33 ـ آيا دندان عاريه‌اي ساخت كافر و يا يهودي و نصراني جزء محمول متنجس در نماز و طواف است يا خير (به جهت باطن آن)؟

ج ـ گذاشتن در دهان با رعايت طهارت ظاهري كفايت مي‌كند.

س34 ـ آيا جايز است انسان علاوه بر سعي واجب به نيت استحباب هم سعي انجام دهد يا خير؟

ج ـ مانعي ندارد.

س35 ـ آيا در حال اختيار مي‌توان سعي را با چرخ‌ها و گاريهایي كه معمول است انجام داد و يا سعي با چرخ‌ها و گاريها مخصوص به حال ضرورت است؟

ج ـ اگرچه با سوار شدن بر حيوانات اشكال ندارد، ولكن در حال اختيار سعي با اين وسايل خالي از احتياط نيست.

س36 ـ آيا جايز است بعد از قرباني و قبل از سر تراشيدن، تقصير كند و بعداً سر خود را بتراشد؟ و بر فرض وقوع اين امر، آيا كفّاره دارد يا خير؟

ج ـ اين مطلب در صورتي جايز نيست كه تقصير كافي نباشد.

س37 ـ آيا با كندن مو از بدن مثل زير بغل، تقصير مصداق پيدا مي‌كند يا خير؟ و يا حتماً بايد از سر و يا از صورت باشد؟

ج ـ احتياط واجب آن است كه به آن اكتفا نكند و ناخن و يا شارب را بچيند. والله العالم.

س38 ـ كساني كه اولين مرتبه است كه حج بجامي‌آورند آيا جايز است روز عيد قربان به گرفتن مقداري از ناخن و يا مو تقصير كنند؟ و يا تراشيدن سر براي آنها لازم است؟

ج ـ احتياط لازم سر تراشيدن است.

س39 ـ چنانچه اجرتي را كه نائب گرفته، براي قرباني كفايت نكند و خود نائب هم متمكّن از قرباني باشد، آيا نائب بايد از خودش قرباني كند يا مي‌تواند عوض قرباني روزه بگيرد؟

ج ـ مي‌تواند عوض قرباني روزه بگيرد البته اقوي قرباني كردن است خصوصاً اگر اميد آن باشد كه منوب‌عنه بهاي قرباني را جبران ‌كند.

س40 ـ آيا خوردن گوشت قرباني براي حاجيان واجب است يا خير؟

ج ـ احتياط واجب در خوردن گوشت قرباني مكه است.

س41 ـ آيا اگر شخصي بدون نيّت در شب يازدهم و دوازدهم در مني بماند كافي است؟

ج ـ چنانچه مي‌داند، بايد نيت كند، ولي اگر فراموش كرده صِرف بودن در مني كافي است و چنانچه به كلي غافل بوده، وقوف او كافي نيست.

س42 ـ اگر در اثر اجتماع سنگ‌هايي كه حاجي‌ها رمي كرده‌اند شخص حاجي نتواند بر خود آن ستون رمي كند تكليف او چيست؟

ج ـ بايد صبر كند براي وقت ديگري كه ممكن شود.

س43 ـ اگر شخصي براي حفظ تقيه در بعضي از موارد مانند اهل سنت وضو بگيرد نماز با آن وضو درست است يا نه؟ و اگر براي سجده نماز مهر گذاشت در صحت نمازش محل اشكال است يا خير؟

ج ـ نمازش درست است امّا اگر براي مهر گذاشتن خوف تقيه داشته باشد جايز نيست.

س44 ـ در رساله‌هاي حج نوشته شده كه كفاراتي كه در عمره و حج واجب مي‌شود را بايد به فقير مؤمن داده شود آیا و در صورتي كه در مكه و مني و در موقع حج، فقير مؤمن يافت نشود مطلق فقير كافي است يا نه؟ و اگر فقير مؤمن يافت نشد مي‌توانند كفاره را در بلد خود بدهند يا نه؟

ج ـ اگر در مكه يافت نشود، در شهر خود به فقير مؤمن غير سيد بدهد مگر اينكه خود او هم سيد باشد كه در اين صورت جايز است كه آنرا به سيد هم بدهد ولي ممكن است كه از فقيري در گرفتن قسمت فقير وكالت گرفته باشد ، و بعد از گرفتن، آنرا به ديگري ببخشد و يا بفروشد.

س45 ـ مراد از حرمين شريفين كه مسافر مخيّر بين قصر و اتمام در آنجا است كجا است؟

ج ـ خود حرم مكه معظّمه و حرم مدينه منوره كه قبر مقدس پيغمبر(ص) در آنجا است و نه هتلهاي اطراف حرم.

س46 ـ آيا جايز است بعد از تمام شدن عمره تمتع و پيش از مُحرم شدن به احرام حج تمتع، از حرم خارج شد؟

ج ـ بيرون رفتن از حرم در صورت ضرورت جايز است.