فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1391/12/27
همزمان با عید نورورز و آغاز سال جدید شمسی:
مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد باقر شیرازی: تقارن عید نوروز با عید غدیر، رمز بقای این عید باستانی است

آیت الله العظمی شیرازی: بر اساس شواهد تاریخی، عید نوروز مصادف با عید غدیر خم بوده و لذا باطلوع خورشید اسلام در ایران غلیرغم باستانی بودنش، همچنان مورد احترام بوده و ارزشمند مانده است

بنا به گزارش دفتر آیت الله العظمی شیرازی مد ظله العالی، حجه الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی فرزند و مسئول دفتر معظم له در مصاحبه با سایت معظم له با تبریک فرارسیدن عید نوروز و آرزوی سالی پر خیر و برکت برای ملت ایران و شیعیان جهان در اقصی نقاط عالم، ضمن تکریم و پاسداشت این عید به عنوان سرمنشأیی برای نو به نوشدن، و به نقل از والد معظمش اظهار داشت: والد معظم میفرمایند که بر اساس شواهد تاریخی متقن وغیر قابل انکار، عید نوروز مصادف با غدیر خم و تعیین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام به عنوان امیرالمؤمنین و خلیفه بلافصل پیامبر در سال دهم هجرت و در حجه الوداع بوده و لذا این عید علیرغم باستانی بودنش، باطلوع خورشید اسلام در ایران، همچنان مورد احترام و ارزشمند مانده است تا جایی که احادیث و روایاتی نیز در تکریم این روز و آداب و مستحباتی از جمله غسل و لباس نو پوشیدن و امثال اینها، در روایات و احادیث زیادی از معصومین علیهم السلام در این خصوص وارد شده است و لذا می توان گفت: تقارن عید نوروز با عید غدیر، رمز بقای این عید باستانی است.

مسئول دفتر آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به اینکه از اساسی ترین پایه های هرتئوری دینی، مکتب و مذهب، در نظر گرفتن ابعاد مختلف انسانها در مقاطع مختلف زمانی و مکانی است به طوری که بتواند در کنار فطرت خداجوی انسانها، سایر ابعاد شخصیتی و وجودی ایشان را شکوفا ساخته و پویایی چند بعدی را برایشان به ارمغان آورد، گفت: از آنجا که دو قالب دینداری و بی دینی، آخرت و دنیا، شادی و غم، در وجود همه انسانها در تعارض و گاه متضاد یکدیگر تصور می شوند، گروهی این پسندند و گروهی آن پسندند، اما با نگاه عمیق به تعالیم آسمانی به عنوان راهنما و راه گشای زندگی سعادتمندانه انسانها در طول تاریخ و زندگی بزرگان دین، یک انسان دینمدار به جرأت فریاد می زند: من انسان دیندار، آخرت محور و شادم، و در مقابل: انسان بی دین، انسانی دنیا محور و غمگین است؛ مگر نه اینکه دین بر محور اخلاق ـ بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ـ و اخلاق بر محور سرور و شادمانی و شاد زیستن است ـ افضل الاعمال ادخال السرور فی قلوب المؤمنین ـ از بهترین اعمال شاد نمودن قلوب مؤمنین است ـ؟!!

شیرازی ضمن برشمردن وظائف مبلغین دین و احکام شریعت تأکید کرد: در امر تبلیغ دین باید اصل را در شادمانی و شادزیستن قرار داده و این صفت زیبای خدادادی و مطابق فطرت همه انسانها را به عنوان روش دینداری و دینمداری برای همه انسانها ترسیم کنیم تا پذیرش دین بر اساس شناخت و استقبال درونی باشد نه بر اساس زور و اکراه؛ چرا که خالق هستی می فرماید:«لاَ إِكْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» در پذیرش دین اکراهی نیست چرا که راه سعادت و شقاوت برای انسانها بیان گردیده است.

مدیر حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف این نوع برداشت از دین را راز بقای آن در فراز و نشیب ها دانسته و اظهار داشت: این همان چیزی است که هر انسانی در ناخوداگاه خود، آن را جستجو کرده و در خلوت خود با آن عجین می شود خصوصاً در غمها، نابسامانیها، سختیها و ناامیدی ها، تا جایی که با تصور خالقی دوست داشتنی و شادمان از دیدن بندگان خود، هیچگاه اتصال بین مخلوق و خالق قطع نشده و به اندازه سر سوزنی هم که باشد در بدترین شرایط، انسانها را از گردابهای ضلالت، به رودخانه زلال هدایت سوق می دهد که نمونه های بسیاری برای آن نظیر حر بن یزید ریاحی در حادثه عاشورا در طول تاریخ، قابل بیان و مشاهده است.

سید مرتضی شیرازی گفت: این گناهی نابخشودنی است که برخی دین را منحصر در آموزه هایی همچون غم و اندوه و عزاداری و روضه و سینه زنی و امثال اینها دانسته و معرفی کنند تا طبیعت انسانها که بر اساس یک فطرت پاک، شفاف و زلال، به دنبال شاد زیستن و شادمانی است را مشمئز از دین نموده و انسانهای دین دار و دین مدار انسانهایی عبوس، غمگین همراه با چهره هایی در هم کشیده معرفی شوند؛ چیزی که امروزه متأسفانه در جوامع مختلف به وضوح قابل لمس بوده و مشاهده می شود.

مسئول دفتر آیت الله العظمی شیرازی گفت: مگر ما علامت مؤمن را شاد بودن در ظاهر و محزون بودن در باطن نمی دانیم ـ المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه ـ و مگر بزرگترین پیامبر و پیام آور سعادت بشر، حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم ملقب به خُلُق عظیم ـ «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» ـ و اخلاق نیکو نگردیده و مخاطب به: «وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ» ـ اگر چهره در هم کشیده و سخت دل بودی همگان از اطراف تو می گریختند ـ نشده است؟؟!!

شیرازی گفت: پس چه زیبا است طرحی نو در انداخته و قالبی جدید از دین را بر اساس: شادمانی راهکار سعادت را ارائه نماییم آنگاه ببینیم که همه انسانها به بیان: «و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجاً» گروه گروه از دین استقبال نموده و آنرا در تار و پود زندگی خود بکار خواهند برد!!! و آنگاه است که فریاد برآوریم که: شیعه را شادمانی بایدش.

سید مرتضی شیرازی همچنین اظهار داشت: چه خوب گفته اند که: «شیعتنا خُلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» پیروان ما که از سرشت ما آفریده شده اند، در شادیهای ما شاد و در غمهای ما غمگینند!!! پس چرا ما در عزاداری نمره بیست میگیریم و در غالب شادمانی ها مردود می شویم.

مسئول دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد باقر شیرازی با اشاره به اینکه نقطه اوج این مبحث، تقارن شادیها با حزن و اندوه هاست که باز یکی این پسندد و یکی آن پسندند تأکید کرد: آیا با تعریفی درست و ارائه طریقی مناسب، نمی توان به گونه ای بود که پسندید آنچه را جانان پسندد؟!! پس بطور مثال اگر شاهد تقارن عید نوروز و فرارسیدن بهار ـ که خود یادآور نوبه نو شدن، خانه تکانی دل در کنار خانه تکانی خانه و منزل، دید و بازیدیدها در کنار دور ریختن کینه ها و حسدها، سیر در آفاق و انفس در کنار خود بینی ها و تکبرها، وهزاران اثر بی بدیل در تأثیر گذاری آن بر زندگی ها به دور از خرافه های بی اساس و گاه مضر ـ با شهادت مظلومه شهیده سیده نساء عالمیان حضرت زهرا سلام الله علیها شدیم آنهم با یک فاصله زمانی قابل توجه، بهتر نیست با ارائه طریقی درست و راهبردی، غم و اندوه جانکاه و غیر قابل انکار را در کنار شادمانی مشروع حاصل از فصل بهار، تعریف کرد و همگان و به خصوص بزرگان دین را با چالشی عمیق روبرو ننموده و ایشان را وادار به موضع گیری های خاص نساخته و گروهی را شاد شاد دید و گروهی را محزون و غمناک؟؟!!!

حجه الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی با اشاره به اینکه اساساً آیا تعالیم دین مبین اسلام باید به گونه ای تبلیغ شود که اسلام یا دینی خشونت گرا، تروریست و طالبانی معرفی شود و یا دینی آکنده و مملو از غم، اندوه و چهره هایی در هم کشیده آنهم در مقابل ادیانی نظیر مسیحیت با شعار مهربانی اظهار داشت: مگر نه اینکه رهبران دینی از وجود مقدس و بی نظیر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام گرفته تا عالمان و بزرگان دین، همگی چهره ای گشاده و خندان داشته اند تا جایی که هر کس به راحتی با ایشان سخن گفته و خواسته خود را با این بزرگان در میان می گذاشته است؟

وی در پایان گفت: زیباتر نیست که یک بار و برای یک بار هم که شده، از پنجره ای بهاری دین و تعالیم آنرا دید و از این دریچه زوایای دیگر دینداری و دین مداری را دیده و در عین حفظ شئونات دینی و تعظیم شعائر الهی ـ که امری لازم و مسلم است ـ بهاری بود و همچون گلهای بهاری که همه انسانها ـ با هر رأی، سلیق و اندیشه ای ـ را متنعم از عطر دل آویز گلهای گوناگون خویش می سازد، بهارگونه نگریست؟؟!!!