فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1392/4/25
مسئول دفتر آیت الله العظمی شیرازی در واکنش به برخی اظهار نظرها در یادداشتی نوشت:
رمضان؛ مظهر تقوای سیاسی

حجه الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی: آیا کسانی که در طول سال و حتی در ماه تقوی به هر نیت، سیاست و هدفی و صرفاً جهت اهداف سیاسی و حزبی و امثال اینها، خود را مجاز به متوجه ساختن طرف مقابل به هر نوع اتهامی مانند دروغگویی، خیانت، فتنه گر، جاسوسی، مزدور اجانب، مواجب بگیر خارجی و امثال اینها حتی بعضاً در رابطه با منتخب مردم، بدون ارائه هیچ مدرک و مستندی دانسته و با اظهار نظر از هر تریبون، روزنامه، رسانه، شب نامه، مجمع و مجموعه ای و نهادینه نمودن آن در میان جامعه، حرمت ماه مبارک رمضان را می شکنند، می توانند مشمول روزه داران متقی گردند؟؟!!

رمضان؛ مظهر تقوای سیاسی

از میان صفات بد و خوب، زشت و زیبا، یأس و امید، ناپاکی و پاکی و ده ها صفات مختلف عجین شده با سرشت آدمی، میزان و شاخصی که بتواند انسانیت انسان را به عنوان جانشین خداوند بر کره زمین و ترجیح او بر سایر موجودات و حتی یکی بر دیگری به منصه ظهور برساند، میزان و شاخصی است به نام « تقوی» که سبب قرب و نزدیکی انسانها به ذات باری تعالی شده و می شود همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت بیان میدارد که: «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم» ـ همانا گرامی ترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست ـ .

اما آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و گاه زندگی آدمیِ دور مانده از این میزان انسانیت را متحول ساخته و در اوج ناامیدی از کسب درجات تقوی و قرب الهی، کورسوهایی را از بارقه امید، پیش چشمان انسان میگذارد، بسترهایی است که آدمی خواسته یا ناخواسته با قرار گرفتن در دریایی از امواج رحمت و غفران آنها ـ که سبب به وجود آمدن زمینه تقوا در آدمی است ـ فضایی مناسب را در خود احساس می کند تا با استشمام رائحه عطرآگین آن، پل های شکسته بین خود و خالق را ترمیم نموده و مسیر منحرف شده را به صراط مستقیم و سیر الی الله تغییر دهد که بارزترین آن ها، روزها و آناتی است که آیه شریفه: «فَذَکِّرهُم بِأیَّامِ الله» ـ ایشان را به روزهای خدا یادآورـ و سخن پیامبر رحمت صل الله علیه و آله و سلم: إِنَّ فِی أَیَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا ـ در لحظات زندگی شما، فرصت‌ها و نسیم‌هایی است پس همانا خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهید (و الاّ خسارتی می‌بیند که به آسانی قابل جبران نیست) ـ به وضوح بیانگر آن است.

و آنچه در صفات ماه رمضان همچون صفت زیبای « ماه مبارک»، «ماه خدا» و امثال اینها بیان شده، قطعاً روزها و شبهای این ماه را در اوج روزهای سال قرار داده، تا آدمیِ آغشته به همه پلیدی ها و زشتی ها را در چشمه سار خود شستشو داده و با فرو بستن دهان، چشم، گوش و زبان حتی بر حلالها، اراده ای را در انسان به وجود آورد تا زمینه سازِ بستر تقوی در او گردد و او را برای باقیمانده سال نیز بیمه نماید.

اما از آنجا که هر بستری نیازمند مقدماتی است تا با فراهم شدن مقدمات، بستر لازم مهیا گردد؛ تقوی نیز از این قاعده مستثنی نیست که در این میان می توان به مهمترین بستر تقوی یعنی تقوای چشم و زبان که ابعاد مختلفی را در بر میگیرد پرداخت؛ چرا که برای یکی شاعر معروف می گوید: زدست دیده ودل هردو فریاد که آنچه دیده بیند دل کند یاد

و برای دیگری آیه شریفه: و لایَغتَب بَعضُکُم بَعضاً ـ و گروهی از شما غیبت گروهی دیگر را ننمایند ـ اذعان به این موضوع دارد.

لیکن به نظر می رسد که تقوای زبان مهم ترین درجه تقوی است چرا که تقوای چشم اگرچه ممکن است منشأ اثر پرهیز از بسیاری از گناهان باشد لیکن عدم رعایت آن عمدتاً ضرر را متوجه بیننده می سازد به خلاف تقوای زبان، که گاه خانه و کاشانه ای را ویران می سازد و گاه دین و دنیای انسانها و جامعه را تباه می سازد و از این رو است که گناهانی مانند: دروغ، غیبت، تهمت، افتراء و ناسزاگفتن از زمره گناهان کبیره و نابخشودنی است که مشمول خوردن گوشت مردار آدمی نیز می شود.

و پر واضح است که هر چه نفوذ کلام افراد بیشتر باشد، به مراتب تقوای زبان در باره ایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است تا جایی که فرموده اند: إذا فسد العالِم فسد العالَم ـ هرگاه عالِم فاسد شود عالَم و جهان دچار فساد می شود ـ تا چه رسد به سیاست مداران و تعیین کنندگان سرنوشت یک جامعه و یا برهه ای از تاریخ، که نمونه های تاریخی آن از گذشته تاکنون، به وضوح قابل مشاهده بوده و می باشد.

پس آیا کسانی که چه در طول سال و حتی در ماه تقوی به هر نیت، سیاست و هدفی و صرفاً جهت اهداف سیاسی و حزبی و امثال اینها، خود را مجاز به متوجه ساختن طرف مقابل به هر نوع اتهامی مانند دروغگویی، خیانت، فتنه گر، جاسوسی، مزدور اجانب، مواجب بگیر خارجی و امثال اینها حتی بعضاً در رابطه با منتخب مردم، بدون ارائه هیچ مدرک و مستندی دانسته و با اظهار نظر از هر تریبون، روزنامه، رسانه، شب نامه، مجمع و مجموعه ای و نهادینه نمودن آن در میان جامعه، حرمت ماه مبارک رمضان را می شکنند، می توانند مشمول روزه داران متقیِ تصریح شده در آیه شریفه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ـ اى اهل ایمان! روزه بر شما واجب شد چنان كه بر امّت‏هاى گذشته واجب شده بود، باشد كه پرهیزكار شوید ـ گردند؟؟!!

در این حالت و در مبحث روش زمامداری ، فرمایش امیر کلام امیر المؤمنین علیه السلام در جنگ صفین و در پاسخ به کسانی که از آن حضرت پرسیدند که با وجود ادعای آشنایی به راه های آسمان و علم و اولین و آخرین، چگونه مکر و فریب معاویه را چاره ساز نیستی فرمود: «لولا التقی لکنت أدهی العرب» ـ اگر تقوای الهی [مانعم] نبود از همه اعراب، زیرک تر [و سیاست مدارتر] بودم ـ ناظر به این معنی نیست که تقوای سیاسی بالاترین مرتبه تقوی است خصوصاً در ماه مبارک رمضان، ماه تقوی و پرهیزگاری؟؟!!!