فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1394/2/10
همزمان با ولادت باسعادت مولی الموحدین حضرت امیر المؤمنین علیه السلام
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی: جایگاه امام علی علیه السلام در اسلام
پس از خروج علی از درون كعبه در آغوش مادرش فاطمه بنت اسد اولین كسی كه او را در بغل نمود شخصیت " لولاك لما خلقت الأفلاك " بود كه آن زمان در كفالت ابوطالب پدر علی قرار داشت، و از آن رمان در دامان كسی قرار گرفت و روی سینه كسی جای داشت كه او نیز از دوران شیرخوارگی زبر نظر عظیم ترین ملائكه الهی بوده كه در طول شبانه روز وی را در مسیر ارزشهای والای انسانی و محاسن اخلاق جهان قرار میداد، و میزان محبت به وی تا حدی بود كه رسول الله (ص) غذا را در دهان خود جویده و سپس آن را لقمه ای در دهان علی قرار میداد.

به گزارش دفتر آیت الله العظمی شیرازی در آستانه میلاد باسعادت مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی فرزند ارشد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر شیرازی(قدس سره) مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی نمود که ذیلا به نقل از روزنامه مذکور منعکس میگردد: 
در مورد شخصیت امام علی (ع) پژوهشگران و اهل تحقیق مطالب بسیاری نگاشته و سخنوران ژرف نگر تحلیل های ارزشمندی بیان نموده اند، لیكن شخصیت آن حضرت بقدری عظیم است كه احدی قدرت دادن حق ایشان در بیان كافی و وافی را ندارد، و بهترین وصف برای بیان عجز خلایق كلام خاتم الانبیاء (ص) است كه میفرماید: "یا علی ما عرفك إلا الله و أنا " ای علی بجز خدا و من كسی ترا نشناخته، و نیز خود آن حضرت در بیان موقعیت خود و اهل بیت پیامبر میفرماید: " لا یُقاس بنا آل بیت محمد احد " احدی نمیتواند خود را با ما خاندان پیامبر مورد مقایسه قرار دهد، و در بیان دیگری در واكنش به نادانانی كه وی را با دیگر حاكمان پیشین مقایسه میكردند میفرماید: " و إنه لیعلم أن محلی منها محل القطب من الرحا ینحدر عنی السیل و لا یرقى إلیّ الطیر " و ابو بكر میدانست كه جایگاه من در خلافت همانا موقعیت محور آسیاب است كه بدون آن سنگ آسیاب نمیگردد، و وی نیز قبول داشت كه من بالاترین قله سر به فلك كشیده ام كه سیل علوم از دامنه كوهم جاری میشود و هیچ پرنده دور پروازی توان رسیدن به آن قله را ندارد.
بنا بر این چه كسی را یارای احاطه به شخصیت این امام همام است و كدام انسانی را توان به تصویر درآوردن عظمت این نفس رسول الله است.
لیكن از سوی دیگر ما از جانب پروردگار مكلف به تأسّی به پیامبر او و اهل بیت مطهر وی هستیم، و این امر بر ما فرض میكند كه در حد توان خود نگاهی به شخصیت بی نظیر أنفسنای روز مباهله بیاندازیم، و هر چند ناچیز با این خلیفة الله أشنا شده كه راه پیروی را برای ما گشوده و مسیر تشیع را برای مدعیان مسلمانی روشن كند.
ویژگی ولادت
علی فرزند ابوطالب سید قزیش است كه اولین بی بضاعتی بود كه در قبایل عرب سردمداری را دارا بود، و اهل مكه هیچ وقت بدون موافقت وی اقدامی را نمیكردند، و تا زمانی كه او در قید حیات بود دشمنان جرأت آزار رسانی به رسول الله را نداشتند.
و علی در مكانی چشم به زندگی بگشود كه " اول بیت وٌضع للناس ببكّة مباركاً " بود و از سوی خداوند بدست ابراهیم خلیل الله در مقدس ترین بقعه زمین و با راهنمایی جبریل امین پایه گذاری شده است، و تنها جایی است كه به دستور پروردگار" طهّر بیتی للطائفین و العاكفین و الركُع السجود " گشته كه: خانه من را طاهر و پاك نگهدار از برای طواف كنندگان و اعتكاف كنندگان و ركوع و سجود كنندگان ". و این تنها موردی است كه در درون این مكان مقدس و طاهر زنی وضع حمل نموده و فرزندی متولد میگردد.
و علی در زمانی به دنیا میآید كه ماه رجب المرجب است، و این ماه یكی از ماههای با حرمت است كه جدای از سه ماه حرام به هم پیوسته " ذی القعده و ذی الحجه و محرم الحرام " است، كه به احترام این ماهها قبایل عرب از جنگ دست كشیده و شمشیر ها را در غلاف خود قرار میدادند، و اینكه یك ماه را جامعه عرب با فاصله ٣ ماه از دیگر ماههای حرام دیگر مورد احترام قرار دهد دلیل بر اهمیت استثنایی این ماه است.
شرایط رشد و تربیت
پس از خروج علی از درون كعبه در آغوش مادرش فاطمه بنت اسد اولین كسی كه او را در بغل نمود شخصیت " لولاك لما خلقت الأفلاك " بود كه آن زمان در كفالت ابوطالب پدر علی قرار داشت، و از آن رمان در دامان كسی قرار گرفت و روی سینه كسی جای داشت كه او نیز از دوران شیرخوارگی زبر نظر عظیم ترین ملائكه الهی بوده كه در طول شبانه روز وی را در مسیر ارزشهای والای انسانی و محاسن اخلاق جهان قرار میداد، و میزان محبت به وی تا حدی بود كه رسول الله (ص) غذا را در دهان خود جویده و سپس آن را لقمه ای در دهان علی قرار میداد.
و در دوران نوجوانیش نیز علی مورد اهتمام ویژه اشرف خلایق قرار گرفته و پایاپای آن حضرت حركت میكرد و قدم جای قدم او قرار میداد و بسان بچه ی ناقه ای بدنبال مادر خود راه می رفت، كه در نتیجه در طول این مدت هیچ وقت از علی سخنی دروغ یا عملی ناشایست صادر نگردید.
و با ازدواج رسول اكرم. (ص) با حضرت خدیجه (س) و استقرار وی در منزل جدید. و وفور امكانات مادی بعلت دارایی خدیجه، و پس از اینكه ابوطالب را تنگدستی شدید گریبانگیر شد، علی در سن ٦ سالگی به كفالت وی منتقل شد كه از طرف پیامبر این عمل پاسخ به فداكاری های خالصانه ی پدر و مادر وی ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود، و از طرف علی زمینه ی ادامه زندگی مشترك با الگوی الهی خود میگردید و از نظر مادی نیز بعلت فقر شدید خانواده اش احساس میكرد كه ادامه رشد و زندگیش مرهون این كفالت از سوی رسول خدا است همان طور كه در دوران كودكی، نبی اكرم زندگی و رشدش را پس از ارتحال جدش عبد المطلب در منزل ابوطالب و در دامان پر محبتش تامین نمود، تا جایی كه وی قبل از شروع غذا به فرزندانش اجازه ی آغاز را نمیداد مگر كه رسول الله اول غذا به دهان بگذارد، و در طول شب بارها فزرندانش را جا بجا میكرد تا از وجود مبارك نبی اكرم (ص) حد اكثر حفاظت را انجام دهد، و گزندی متوجه آن ذات مبارك نشود.
آغاز نزول وحی  
و با آغاز سنین جوانی همراه پیامبر به غار حراء میرفت و شریك مناجات های او با خالق یكتا از میان مردم بت پرست اهل مكه میشد، و او تنها هنشین تنها موحد گیتی در ایام خلوتش با پروردگار متعال بود، و این مناجات نبی خدا سالیان سال به درازا كشید و نیز همراهی و همنشینی علی، تا اینكه زمان نزول وحی رسالت بر نبی أكرم در ٤٠ سالگی عمر شریفش فرا رسید كه علی یگانه كسی بود كه لحظه فرود وحی آسمانی را درك نمود و طبق نص كلام حضرتش: " أرى نور الوحی و الرسالة و أشم ریح النبوة " من نور وحی و رسالت را میدیدم، و بوی عطر نبوت را استشمام میكردم، و همین جا است كه رسول الله تازه مأمور شده از سوی الله خطاب به وی میفرماید: " إنك تسمع ما أسمع و ترى ما أری إلا أنك لست بنبی و إنك لوزیر " ای علی؛ آنچه من میشنوم تو نیز میشنوی و آنچه من می بینم تو نیز می بینی فقط تو رتبه ی پیامبری را نداری لیكن تو وزیر و همكار من در حمل بار سنگین رسالت می باشی. و بدین وسیله منزلت " كنت من احمد كالصنو من الصنو و كالذراع من العضد "  كه من و احمد (ص) بمنزله ی دو درخت از یك ریشه ایم و من برای او همانند ساعد از بازو هستم را كسب كرد، و در یك عبارت رسول الله در دعایش " بحق علی " میگوید و علی در دعایش " بحق رسول الله " از درگاه الهی مسئلت می نماید.
آغاز رسالت محدود
 و مرحله ی آغازین رسالت نبی اكرم محدود بود به علی و خدیجه فقط، و احدی از حركت رسول الله هیچگونه اطلاعی نداشت، و این مرحله بر حسب بیان امیر المؤمنین ٧ سال بطول انجامید، كه در این دوران گاهی تنها پیامبر و علی در میان كوههای سوزان مكه عبادت خود را بدور از چشم مردمان انجام میدادند كه یك بار ابو طالب بطور اتفاقی اقتدای امیر المؤمنین به رسول الله در نیایش در میان كوهها را مشاهده كرد كه به جعفر فرزند دیگر خود گفت: برو در سمت دیگر پسر عمویت قرار بگیر و دو بال وی را تكمیل كن، و امیر المؤمنین در یكی از خطبه های خود كه تكمیل آن در " تمام نهج البلاغه " آمده است میفرماید: " به مدت ٧ ملائكه ی الهی برای احدی بجز رسول الله و خدیجه و من استغفار نمیكردند چون خداوند در روی كره ی زمین عبادت كنندگانی بجر ما سه نفر نداشت.
و در این مرحله نیز حركتهای مخفیانه رسول خدا و علی كه تنها گرویدگان به دین اسلام بودند انجام میگرفت كه  از زبان علی (ع) یكی از آن در خطبه كه كه در كوفه ایراد نمودند آمده است و بیان میفرمایند كه زمانی بهمراه رسول گرامی تصمیم بر منهدم كردن یكی از بتهای كلان منصوب بر بام كعبه میگیرند، كه در نیمه شبی بطور مخفیانه وارد مسجد الحرام شده و سراغ یكی از بتهای بزرگی كه بر بام كعبه بطور محكمی تثبیت شده بود رفتند كه امیر المؤمنین قدم بر دوش رسول الله نهاده و او را ار بن كنده و بر زمین انداخته و سریعاً هر دو در تاریكی از صحنه خارج میشوند و مشركین قادر به شناسایی عاملین نمیشوند.
و در مرحله ی بعدی رسول الله (ص) مأمور به ابلاغ خویشاوندان نزدیك میشود بر اساس " و أنذر عشیرتك الأقربین " كه در این مرحله نیز علی (ع) در ٣ مرحله مسئول دعوت و تهیه غذا و ولیمه برای ٤٠ نفر كه تعداد خویشاوندان نزدیك بودند میشود، و در هر ٣ بار یكایك آنان از طرف نبی اكرم دعوت می نماید و ایشان در دو مورد پس از حضور مدعوین تلاش نمود سخن را آغاز كند كه با موضع منفی ابو لهب مواجه میشود و فرصت تبلیغ رسالت از دست او میرود كه در وعده سوم با دخالت قاطعانه ابوطالب نقش ابو لهب خنثى و رسول الله رسالت خود از سوی پروردگار عالم را به حضار اعلام میكند، كه در آنجا احدی موافق آن حضرت نمیشود بجز امام علی كه آنجا نیز پیامبر اكرم علی (ع) را كه تنها مؤمن به دین اعلام شده بود را به وزیری خود منصوب میكند
شروع رسالت فرا گیر
از لحظه ی " قم فأنذر " محمد و علی همانند موسى و هارون بار هدایت مردم سنگدل و بی فرهنگ و بت پرست مكه را به دوش گرفتند، و آنان را به راه رستگاری و هدایت دعوت نمودند، اما آنان كه از سنگدلی به فرزندان خردسال دختر خود هم رحم نمیكردند و آن اطفال معصوم را با كمال قساوت قلب زنده به گور می نمودند، و از بی فرهنگی زندگی خود را با شبیخون به قبایل همجوار و قتل و غارت دیگران و به بردگی كشیدن مردان و زنان هم نوع خود شكل میدادند، و بتهای خود را كه می پرستیدند و خداوندان خود میدانستند و برای دفاع از آنها جنگ افروزی می نمودند در یك لحظه تبدیل به غذا میكردند و قطعه قطعه نموده و مصرف می نمودند.
و این قوم كه تا قبل از لحظه ی ابلاغ رسالت الهی محمد را الصادق الأمین میدانستند و وی را تنها فرد مورد قبول همه گان برای حل و فصل كشمكش قبایل عرب برای قرار دادن حجر الأسود در جایگاهش پس از باز سازی كعبه دانسته و نظر او را بی درنگ قبول میكردند، و اموال خود را به امانت با اطمینان خاطر نزد وی میگذاشتند، و اگر به آنها میگفت نیروی دشمنی از پشت كوهها جهت حمله در حال پیشروی است بدون تحقیق و پرسش سخن او را تصدیق میكردند، اینان فوراً او را كذاب و دیوانه و ساحر و ... خطاب نمودند، و برای مقابله با هدایتگر خود از تمام وسایل اذیت و آزار استفاده كردند، و به اضافه این روشها به منتسبین وی نیز انواع فشارها را وارد نمودند، از آن جمله اصرار به دامادهای رسول الله بود كه از زنان خود جدا شده و آنان را جهت فشار نزد پدر بفرستند.
و وقتی عبادت و نیایش رسول الله (ص) از غار حراء به مسجد الحرام انتقال پیدا كرد، و برای نماز در اوقاتش از منزل روانه ی خانه خدا میشد، در طول مسیر از همه ی روشهای ایذایی فیزیكی و روحی علیه وجود مبارك رسول الله استفاده میكرذند، و همیشه علی (ع) بهمراه او بوده و حملات را به جان خریده و از رسول الله سخت ترین حمایت را انجام میداد.
و پس از به ستوه آمدن از اذیت و آزار اهل مكه و هجرت اول به شهر طائف و مواجه شدن با مقابله بسیار خشن مردم آن شهر با رسول الله و تحریك كودكان به سنگ اندازی به سوی آن حضرت، علی در آنجا نیز سپر بلای وجود شریف ایشان میشود و مانع رسیدن سنگها به ایشان میگردد.
و بعد از بازگشت مجدد به شهر مكه و در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا و در فضای شماتت دشمنان باز نیز علی وجود خود را وقف حمایت و حفاظت از رسول الله كرده و اوج فداكاری وی در لیلة المبیت بود كه در آن شب تاریك اعراب با طرح خبیث قتل و ترور نبی اكرم به خیال خام خود قصد تصفیه ی فیزیكی آن حضرت و معدوم نمودن ایشان را داشتند، و از سوی پروردگار به او دستور فرار از منزل و هجرت به مدینه صادر شده بود، اما چگونه ممكن است رسول الله از میان این دشمنان كینه توز نجات پیدا كنند و حال آنكه منزل از هر طرف محاصره و توسط دیده بانان فضای داخل منزل نیز زیر نظر قرار دارد، و تنها راه جایگزینی برای نجات خوابیدن شخصی در رختخواب بنی اكرم است كه در فاصله بین تهیه ی مقدمات حمله و شروع آن كسی در جای خواب ایشان خوابیذه و ایشان در تاریكی شب بطور مخفیانه از شهر خارج شده و دشمنان با آغاز حمله و روبرو شدن با جایگزین و با گذشت زمان در تعامل با واقعیت پیش بینی نشده رسول الله از منطقه دور گشته و از محدوه ی خطر دور گردند، و اینجا نیز علی (ع) خود را در اختیار پیامبر قرار داده و جان خود را در طبق اخلاص در راه نجات جان ایشان تقدیم میكند، و عاشقانه از ایشان میپرسد: " أو تسلم یا رسول الله ؟ " آیا شما سالم خواهید ماند یا رسول الله ؟. و آنوقت ایثارگرانه بجای ایشان خوابیده و پس از حمله توطئه گران نیز آنان را به خود مشغول نموده تا اینكه نبی اكرم از منطقه دور گشته و نسبتاً خطر مرتفع گردد. كه پس از شروع حمله و مواجه شدن با وجود علی بجای رسول خدا عقده های خود را به ایشان خالی كردند، و تا حد مرگ او را زدند، و در آخر یكی گفت شما از اصل موضوع غافل شده اید و علی را در جایی زندانی كنید و بروید بدنبال محمد شاید بتوانید وی را پیدا كنید.
ودر مدت اقامت آن حضرت در غار الثور برای بدور ماندن از ردیابی مشركین بطور مخفیانه علی آب و غذا را به ایشان رسانده و اخبار لازم را ابلاغ می نمود، و در غیاب رسول الله مامور پس دادن امانات موجود را به صاحبانش، و نیز همراهی خانواده ایشان و رساندن آنها به نقطه ی مورد اتفاق میگردد.
و اینجا است كه ٣ روز آن ذات مقدس در منطقه ی قبا توقف نموده ومنتظر شده تا اینكه علی آمده و با هم به شهر مدینه وارد شدند تا كه از آغازین لحظه آشنایی اهل مدینه همزمان محمد و علی را با هم و كنار هم ببینند و اسلام را از مراحل آغازینش از طریق موسى و هارون زمان بشناسند.
و در مدینه نیز در یك خانه كه منزل ابو ایوب انصاری بود هر دو سكنا گرفتند، تا كه بقیه ی مهاجرین نیز پیوستند و با كمك همدیگر مسجد را بنا نهادند، و در همه جا پیامبر و علی كنار هم و پایاپای هم حركت می نمودند تا كه مشركین مكه احساس خطر عظیم كردند و حملات علیه گروه نو پا را شروع و جنگ بر ضد مسلمانان را گزینه ی خود قرار دادند، و بینوسیله جنگ بدر در دومین سال هجرت و در ١٧ ماه رمضان كه مسلمانان مشغول به روزه داری هستند آغاز شد، كه نیروی فعال مسلمانان در رویارویی با مشركین در میدان نبرد علی بن ابی طالب بود و با مدد الهی علیرغم كمبود نیروی جنگی، مسلمانان غالب شده و مسركین سر افكنده و شكست خورده به مكه باز گشتند،
و نقش علی در تمامی جنگها مورد اتفاق تمامی فرق اسلامی است و احتیاجی اینجا به شمارش آنها نیست، و همین بس كه جبریل امین میان آسمان و زمین ندا در میدهد: لا فتى إلا علی و لا سیف إلا ذوالفقار، و رسول الله " ما ینطق عن الهوى " بگوید: " ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین " یعنی یك ضربت شمشیر علی در جمگ خندق ارزشمندتر است از عبادت تمای انس و جن برای پرودگار.
 و وقنی نصارای نجران كه در محاوره توان مقابله با منطق پیامبر را نداشتند، و نیز حاضر به قبول اسلام نمی شدند، و رسول خدا بدستور مستقیم خداوند متعال آنان را به مباهله كرد یعنی با هم از خدا برای اظهار حق مدد بخواهند و برای طرف مقابل خواستار لعنت آسمانی شود، آنجا نیز شخص اول خاندان كوچك ایشان كه با اطمینان خاطر و اعتقاد كامل به حقانیت نبی اكرم در معیت ایشان و بهمراه زن و فرزندانش وارد میدان مباهله شده و رسول الله دست به دعا بر داشته تا كه از درگاه خداوند برای مدعیان دروغین حقانیت درخواست عذاب نماید، كه با دیدن این صحنه كشیشان مسیحی و رهبران مذهبی پر تجربه آنان یقین كردند اگر این مباهله انجام شود حتماً كل نصرانیان آن سرزمین در عذاب الهی هلاك خواهند شد، و لذا از راه مصالحه با پیامبر وارد مذاكره شدند. 
و زمانی كه اهل یمن در فضای اسلام قرار گرفتند لیكن هیچ كس توان مدیریت آنان را نداشت علی (ع) از طرف رسول الله (ص) رفته و آنان را به دین دعوت نموده و آنان را به احكام اسلام آشنا نموده و تا كنون اهل یمن افتخار تشرف به اسلامشان را مدیون ٦ ماه اقامت با بركت ایشان در یمن میدانند، و هنوز خانه ی محل سكنای امیر المؤمنین در شهر صنعا در نزدیكی مسجد جامع این شهر كه تأسیس آن بدست مبارك آن حضرت انجام گرفته موجود و زیارتگاه مردم وفادار به ایشان است.
و هنگام صلح حدیبیه میان رسول خدا و مشركین در سال ششم هجرت تنها كسی كه به دستور ایشان متن را تنظیم كرد همان نفس زسول خدا است، و در اول آن سند تاریخی نام محمد بن عبد الله آمده و در آخر آن " كتبه علی " نگاشته شده است.
و وقتی آیات اول سوره ی برائت از سوی خداوند نازل شد و ایشان مكلف به ابلاغ آن به مشركین كه در مكه مجتمع بودند گردید، تنها كسی كه نفس رسول الله بود و این وظیفه ی الهی را متحمل شده و به نحو احسن انجام داد همان علی بن ابی طالب بود، و ذیگران كه برای اتمام حجت به آنان پیشنهاد شده بود به بهانه های مختلف از انجام این امر خطیر سر باز زدند.
 و بدین وسیله معلوم میشود كه امیر المؤمنین علی بن ابی طالب از لحظه ی پیدایش در مقدس ترین مكان روی زمین یعنی كعبه ی مشرفه در كنف الهی و تحت اشراف اشرف خلایق بوده و همراه او بدستور خداوند پرچم اسلام را به دوش گرفته و در تمام جنگها برای دفاع از دین اسلام كمال جانفشانی را انجام داده، و در میدان دانش نیز وارث علم رسول الله كه همانا علم الله بوده كه در زیبا ترین عبارت از زبان سخنگوی امین وحی الهی آمده ایت " انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة فلیأتها من بابها " كه من شهر دانش و علم هستم و علی دروازه آن است و هر كس قصد ورود به آن شهر را دارد حتماً باید از دروازه آن بگذرد.
و پس از آن جمله ی این امام همام كه " فمن ذا احق به منی حیّاً و میتاً ؟! " یعنی چه كسی بر روی زمین خاكی كه لایق تر از من برای ادامه روند اسلام و مدیریت امت اسلامی پس از رحلت جانسوز رسول پروردگار وجود دارد، حجت را بر قاطبه ی جویندگان حقیقت و جمیع پویندگان راه اسلام اصیل و عموم مشتاقان تأسی به نبی اكرم صلى الله علیه و آله و سلم تمام كرده است، كه بجز از راه تبعیت از هارون پیرو موسى نتوان شد، و بجز از راه علی دسترسی به شریعت محمدی امكان پذیر نخواهد بود.
" و أن هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبیله "
صدق الله العلی العظیم