فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1394/3/12
در آستانه سالگرد ارتحال جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(قدس سره)
حجت الاسلام و المسلمین شیرازی: تا چه حد آرمانهای این رهبر فرزانه و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تحقق یافته است و همچنان می توان از اعماق وجود فریاد زد: «خمینی ای امام»؟!!
استاد حوزه و فقه و حقوق دانشگاه: در خصوص اصل ولایت فقیه آیا با توجه به توطئه های دشمنان در کم رنگ کردن این جایگاه و یا تیشه زدن به این ریشه و عمود خیمه و خصوصاً شخصیت بزرگ و بی نظیر امام خمینی(س)، در کنار یکسری ندانم کاریها و القائات نادرست برخی، توانسته است جایگاه واقعی خود را در جامعه امروز و در میان اقشار مختلف داشته باشد؟!!!
به گزارش دفتر آیت الله العظمی سید محمد باقر شیرازی(قدس سره) در آستانه سالگرد ارتحال جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خمینی(قدس سره) حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی فرزند و مسئول دفتر آیت الله العظمی سید شیرازی(قدس سره) استاد حوزه و فقه و حقوق دانشگاه در یادداشتی در این خصوص نوشت:
خمینی ای امام
از مهمترین عوامل نگهدارنده و تداوم بخش هر حرکت، جنبش و انقلابی، نگرش، برنامه ریزی، خط مشی و راهکارهایی برای حفظ آرمانها و اصولی است که بر اساس آنها این انقلاب صورت پذیرفته و بهای سنگینی تا حد صدها هزار شهید برای آن پرداخته شده است؛ و در غیر این صورت به تدریج شاهد افول انقلاب تا حد محو کلی و سپرده شدن به تاریخ آن حرکت بوده و هستیم که شواهد مختلف تاریخی نظیر انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب روسیه، بهترین شاهد بر این مدعا است.
در این میان، حرکت ها و نهضت هایی که ریشه در دین و باورهای اعتقادی و دینی داشته و مهمترین عامل ایجاد آنها تعالیم دینی و ارزش های دینی بوده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در عین حالی که محرک اصلی حرکت مزبور انگیزه های دینی است، ادامه مسیر این حرکت نیز مبتنی بر همین مبانی بوده و تأثیر دو طرفه میان حرکت بر دین و آموزه های دینی بر مبانی نهضت و انقلاب در این راستا کاملاً مشهود است.
   و یقیناً از جمله حرکت ها و نهضت هایی که در قرن اخیر به وقوع پیوست و نه تنها در کشور و منطقه تأثیر بسزایی داشته بلکه عامل دگرگونی در معادلات جهانی گردیده است، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است که هم از جهت رهبری آن که برای اولین بار توسط مرجع و مجهتدی همچون امام خمینی(س) و با همکاری مراجع و علمائی همچون آیات عظام گلپایگانی، حاج سید عبد الله شیرازی و حاج سید محمد باقر شیرازی(قدس سرهم) صورت گرفت؛ و هم از جهت آرمان هایی که برای این نهضت عظیم ترسیم شده و برای تحقق آن رنج ها، زندان ها، شکنجه ها، تبعیدها و شهدایی گرانقدر نثار شده است، قابل اهمیت است؛ چرا که در طول تاریخ و یا حداقل تاریخ اسلام، نظیر این انقلاب صورت نپذیرفته و یا بطور کامل محقق نگردیده است.
   اما از آنجا که مهمترین آرمان ترسیم شده برای این حرکت عظیم و بی نظیر، اجرای مبانی و احکام متعالی اسلام ناب محمدی(صل الله علیه و آله و سلم) و تدوین قوانین و انتخاب مسئولین بر این اساس بوده است؛ بررسی روند حرکت ها، و مواضع از آغاز تا امروز و در مقاطع مختلف از یک سو، و آسیب شناسی نواقص و کاستی ها از سوی دیگر، می تواند نقشه راهی برای ادامه پرشور تر مسیر و حرکت رو به جلو باشد تا آسیب های احتمالی و گاه غیر قابل پیش بینی، خدای ناکرده باعث افول این نهضت عظیم نگردد.
  شاید برای ورود به بحث، بهترین گزینه پرداختن به وضعیت سه شعار اصلی انقلاب: ((استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی)) در پرتو اصل متعالی ولایت فقیه باشد که شالوده انقلاب بوده و سنگ بنای انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده است که به آن خواهیم پرداخت:
 بر کسی پوشیده نیست که منشأ انقلاب اسلامی از مخالفت رژیم منحوس پهلوی در به اجرا درآوردن احکام دین مبین اسلام و اشاعه فحشا و در رأس آنها، مبحث اصلاحات اراضی و مبحث کاپیتولاسیون و به اصطلاح غلط، انقلاب شاه و مردم و یا انقلاب سفید است که با مخالفت سکانداران دین و در رأس ایشان امام خمینی(س) روبرو شد که سخنرانی ها و افشاگری های ایشان و طلب مساعدت از سایرین و به خصوص علماء با عباراتی نظیر: «علماء به داد اسلام برسید» و امثال آن، جرقه ای از افشای دسیسه هایی که قرار بود بر سر ایران و اسلام بیاورند را در اذهان عموم ایجاد کرد و در جریان حادثه پانزده خرداد و کشتار خونین مدرسه فیضیه و تبعید امام به ترکیه و سپس به عراق، به اوج خود رسید.
و در ادامه نیز که نصیحت های امام و مراجع بر دست اندرکاران غاصب رژیم تأثیر نگذاشت، عزم بر براندازی رژیم با شعارهای گوناگون گرفته شد و اوج آن شعارهای همراه با شعور: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و: «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» برسر همه زبانها افتاد تا جایی که این شعارها، رکن رکین پایه های انقلاب اسلامی شد و با پیروزی شکوهمند انقلاب در بیست و دوم بهمن ماه هزار و سیصدو پنجاه و هفت و تشکیل شورای انقلاب و سپس قانون اساسی، به عنوان اصول سه گانه قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار گرفت که کلیه قوانین با محوریت این اصول، تدوین و تحت اشراف ولایت فقیه، مشروعیت خود را بدست آورده و می آورند.
حال ببینیم امروز جایگاه هر یک از ارکان مذکور در جامعه چگونه است؟!!!
1ـ اصل پویای ولایت فقیه متأثر از فقه پویا که از یک سو به بیان توقیع شریف: «و اما الحوداث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه أحادیثنا» ـ در امور وحوادث جامعه به راویان حدیث ما رجوع کنید ـ حکم رأس هرم جامعه اسلامی را داشته و بر سایر مراکز و ارگانها، اشراف دارد، و از سوی دیگر به فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی، به عنوان استمرار راه انبیاء و پشتوانه ای برای نظام و سدی محکم از آسیب پذیری آن است، در خصوص اصل ولایت فقیه آیا با توجه به توطئه های دشمنان در کم رنگ کردن این جایگاه و یا تیشه زدن به این ریشه و عمود خیمه و خصوصاً شخصیت بزرگ و بی نظیر امام خمینی(س)، در کنار یکسری ندانم کاریها و القائات نادرست برخی، توانسته است جایگاه واقعی خود را در جامعه امروز و در میان اقشار مختلف داشته باشد؟!!! و تا چه حد به دنبال آسیب شناسی در این خصوص بوده و هستیم تا این جایگاه مقدس و غیر قابل مقایسه با سایر جایگاه ها را در میان تمامی طبقات، در حد اعلای آن به منصه ظهور برسانیم؟!!!
2ـ اصل استقلال که اصلی اساسی و ریشه ای است بر مبنای خود کفایی کشور تا مرز بی نیازی از محصولات خارجی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، فن آوری و ... ، گام مهمی است که تلاشهایی در خور در این مسیر صورت پذیرفته و دست آوردهای قابل توجهی را به همراه داشته است تا جایی که در بسیاری از عرصه ها توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد، لیکن آیا نگاه به آمارها و ارقام واقعی، آنهم با توجه به هجوم سیل واردات در تمامی بخش ها حتی کشاورزی با وجود سطح وسیع زمینهای کشاورزی، و نیز آمار بالای بیکاری، تا چه حد آمال و آرزوی های آن پیر سفر کرده را به واقعیت نزدیک نموده است؟!!! و در بحث آسیب شناسی چه تمهیداتی صورت پذیرفته تا این اصل اساسی محقق گردد؟!!!
3ـ اصل آزادی که برگرفته از مضمون آیات الهی و احادیث و روایات نیز می باشد و گستردگی آن سبب تضارب آراء و اندیشه ها در تمامی ابعاد دینی، اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... گردیده و در جای خود سبب تعالی فرد و جامعه شده و می شود، در عین حالی که طبق حکم عقل و منطق نمی تواند بی حد و حصر بوده و در هر یک از ابعاد، تعریف خاصی باید داشته باشد؛ امروز در جامعه اسلامی ما چگونه مورد توجه قرار گرفته، و چه بسترهایی برای آن تعریف شده است تا جایی که در موارد بسیاری، در کنار ادعای محدودیت و تنگناها برای برخی اظهار نظرها، آیا مورد سوء استفاده قرار نگرفته و نمیگیرد و هرکس به خود اجازه می دهد تا در رابطه با هر چیزی سخنی بگوید هرچند غیر کاشناسانه و از روی غرض ورزی و حتی در مباحث اصولی و زیر بنایی باشد؟!!! و یا برخی خواسته و ناخواسته آنرا ولنگاری تعریف ننموده و به این بهانه، اسباب به فساد کشیده شدن جامعه شده و نمی شوند؟!!! و آیا اندشمندان ما در بخشهای مختلف، تلاشی در خور همراه با انصاف و به دور از تعصبات خاص، و تنها با الهام از تعالیم دینی و آسمانی، را در ایجاد فضای باز اظهار نظرهای مختلف و شنیدن سخن مخالف، از خود مبذول داشته و آنرا ارائه نموده اند و اگر شده تاحد چه به واقعیات موجود جامعه امروز ما نزدیک بوده و می باشد؟!!!
4ـ اصل متعالی جمهوری اسلامی که به فرمایش امام خمینی(س): «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» به عنوان نشانه این نظام در مقابل سایر نظامهای طاغوتی و دیکتاتوری، اصلی است که هرگونه خدشه و یا تشکیک در آن، اصل نطام را زیر سؤال برده و مشروعیت آنرا مخدوش نموده و می نماید، بر مبنای جمهوریتی تعریف شده که نشأت گرفته از مبانی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام باشد و در نتیجه حضور پرشور ملت در همه عرصه ها، با حفظ اصول و قوانین اسلامی را سبب قوام نظام و مشروعیت آن میگرداند، حال باید دید هدف کسانی که یا جمهوریت را زیر سؤال برده و یا اسلامیت را مورد خدشه قرار می دهند چیست؟!!! و آیا با این وجود، دیگر تفاوتی بین این نظام و سایر حکومت ها باقی می ماند؟!!!
   و اینکه ببینیم با این وجود، در آستانه سالگرد ارتحال جانسوز آن بزرگ رهبر جهان اسلام امام خمینی(س) که خویش را خادم ملت دانسته و به آن نیز افتخار می نمود، جایگاه این عزیز در بخش های مختلف جامعه چگونه است و تا چه حد آرمانهای این رهبر فرزانه و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تحقق یافته است و همچنان می توان از اعماق وجود فریاد زد: «خمینی ای امام»؟!!
حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی
استاد حوزه و فقه و حقوق دانشگاه شیراز