فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1395/2/20
پیرو افزایش آمار طلاق حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در یادداشتی تحت عنوان سلسله مقاله هایی در خصوص آسیب شناسی طلاق و راهکارهای پیشگیری از آن نوشت:
مقاله شماره2: طلاق؛ راحت جان یا مرگ خاموش؟؟!!

دکتر سید مرتضی شیرازی: در موارد بسیاری، برخی دچار تفریط شده و به تقلید از برخی مبانی خصوصاً مبانی غربی، ولنگاری و عدم ایجاد محدودیت در روابط بین دو جنس مخالف را پیشه راه خود ساخته و هرگونه ارتباط را برای خود مجاز می دانند و به بهانه اینکه این نیز یک نیاز است و انسان باید پاسخگوی نیازهای خود باشد، هیچ محدودیتی را برای خود قائل نشده و بی مهابا در این ورطه غوطه ور می شوند

مقاله دوم از سلسله مباحث آسیب شناسی طلاق و راهکارهای پیشگیری باعنوان:

طلاق؛ راحت جان یا مرگ خاموش؟!!!

اما آرامش یا ریلکسیشن که مهمترین دلیل تشکیل یک زندگی مشترک و رفتن با جنس مخالف در زیر یک سقف از نظر مبانی دینی است، دارای ابعاد مختلفی است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:

1ـ همانگونه که در آیه 21 سوره روم بیان شد هدف اصلی از تشکیل زندگی مشترک سکونت و آرامش زوجین در کنار یکدیگر است که با مقایسه عبارت« لِتَسکُنُوا الَِیها» ـ تا درکنار او به آرامش برسید ـ با آیاتی همچون: «وَ جَعَلَ اللَیلَ سَکَناً» ـ و شب را مایه آرامش قرار داد ـ  و نیز: «وَ جَعَلَ لَکُمُ اللَیلَ لباساً» ـ و شب را برای شما پوشش قرار داد ـ و:«هُنَّ لباسٌ لَکُم وَ أنتُم لِباسٌ لَهُنَّ» ـ زنان برای شما مردان پوشش بوده و شما نیز برای ایشان پوشش هستید ـ آن هم پس از ذکر مطالبی چند در خصوص مسأله زناشویی، می توان نتیجه گیری کرد که یکی از شاخص ترین روش های رسیدن به آرامش در اثر ازدواج، داشتن ارتباطات جنسی با جنس مخالف آنهم در شب پس از یکسری فعالیت ها و کارهای روزانه زوجین است چرا که طبق فطرت الهی این مورد نیز همچون سایر نیازهای بشری نظیر هوا، آشامیدنی ها، خوراکی ها و ... یک نیاز لازم و ضروری است که علاوه بر بقای نسل بشر و تکثیر نسل، اگر در مسیر درست استفاده شود موجب آرامش زوجین شده و از بسیاری از مفاسد نیز جلوگیری می نماید و طبق نظر روان شناسان نیز سبب آرامش اعصاب طرفین شده و انرژی و انگیزه کافی را به ایشان برای ادامه زندگی می بخشد و در صورت عکس، حالت یأس،  ناامیدی، مشکلات عصبی و عدم نشاط را برای زوجین ایجاد می نماید که در بخش های بعدی ان شاء الله در این خصوص به تفصیل سخن خواهیم گفت.

لذا می توان گفت که مهمترین شاخص آرامش از نگاه تعالیم آسمانی و مبانی دینی برای زوجین، بهره برداری های درست جنسی از یکدیگر است تا جایی که حتی در ماه مبارک رمضان که برای پیشه ساختن تقوی از طریق گرفتن روزه و سایر اعمال عبادی برای مؤمنین بنیانگذاری شده است باز آیه شریفه تصریح میدارد که: «اُحِلُّ لَکُمُ لَیلَةَ الصیام الرَفَثُ اِلی نِسائِکُم» ـ در شب های روز ماه رمضان آمیزش با همسرانتان برای شما حلال شد ـ لیکن از آنجا که متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد افراط و تفریط هستیم، در این خصوص نیز با این مقوله به صورت جدی روبرو می شویم تا جایی که یا در خانواده های مذهبی و مقید به مبانی اصیل دینی، این حقیقت و نیاز تحت عناوینی همچون حیاء و امثال اینها، مرتب سرکوب شده و به جای فراهم آوردن بستر مناسب و مشروع رفع این نیاز خصوصاً بحث ازدواج، بیشتر به ذکر موارد خودداری و امثال اینها پرداخته شده و کار را به جایی می رسانند که فرد در صورت فراهم نشدن زمینه ازدواج و ارتباط مشروع با جنس مخالف، یا باید برای تحفظ به مبانی دینی و اجتناب از وقوع در گناه، مرتب دچار فشارهای روحی و روانی شده و طبق آمارها در بسیاری از موارد نیازمند استفاده از قرص های آرامش بخش و اعصاب شود و یا در مواردی نیز طاقت را از کف داده، زمینه وقوع در گناه و کشیده شدن به ارتباطات نامشروع ـ خصوصاً با فضاها و بسترهای فراهم شده امروز از طریق شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و امثال اینها ـ برای او فراهم شده و افسار کار از دست شخص و یا والدین او خارج گردد و شاهد آنچه باشیم که متأسفانه امروز هستیم.

و از طرفی دیگر نیز در موارد بسیاری، برخی دچار تفریط شده و به تقلید از برخی مبانی خصوصاً مبانی غربی، ولنگاری و عدم ایجاد محدودیت در روابط بین دو جنس مخالف را پیشه راه خود ساخته و هرگونه ارتباط را برای خود مجاز می دانند و به بهانه اینکه این نیز یک نیاز است و انسان باید پاسخگوی نیازهای خود باشد، هیچ محدودیتی را برای خود قائل نشده و بی مهابا در این ورطه غوطه ور می شوند که متأسفانه آمار وحشتناک سقط جنین و عمل پرده بکارت این روزها، دلیل کافی بر این مدعی است.

و علاوه بر آن باز در همان راستای تقلید کورکورانه، عده ای نیز به بهانه دوری از بحث طلاق و عواقب و تبعات آن، به پدیده ای با نام ازدواج سفید روی آورده و در کنار بهره مند شدن از مزایای یک زندگی مشترک در زیر یک سقف، به ظاهر هیچگونه ارتباط ظاهری نیز بین ایشان وجود نداشته و در زمان دلخواه، هر یک از طرفین مسیر زندگی خود را به صورت دلخواه خود ادامه می دهد؛ که این پدیده نامیمون نیز متأسفانه امروز در جامعه ما به صورت قارچ وار در حال گسترش بوده و کمتر خانواده، ارگان و یا مجموعه ای چاره ای برای آن اندیشیده اند.

در این راستا و با یک نگاه واقع بینانه به این موضوع و از نگاه ایجابی و مثبت و نه سلبی و مجرمانه، می توان به این نتیجه رسید که همچنان که ما برای تأمین سایر نیازهایمان چهارچوب، قانون و برنامه ریزی داشته و مثلاً آبی را مینوشیم که گوارا بوده و از آلوده نبودن آن به انواع و اقسام میکروب ها و ویروس ها مطمئن شویم و یا در تهیه غذا و یا لباس و ظاهر خود وسواس به خرج داده و وقت های قابل توجهی را برای آنها صرف میکنیم، باید برای این نیاز فطری ـ که اتفاقا بر اساس تعالیم آسمانی و مبانی دینی روش ها، آداب و دستورهای ویژه حتی در نحوه عمل برای آن نیز بیان شده و مرتباً ترغیب و تشویق به آن شده است تا جایی که در یک جا از سنت های مورد تأکید پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم ذکر شده و در جایی دیگر تضمین کننده نیمی از دین شخص ـ نیز چاره ای اندیشید و همگان و به خصوص خانواده ها و مسئولین با تمام وجود آن را به عنوان یک ضرورت تلقی نموده و به جای اینکه مرتباً آن را سرکوب نموده و از نشانه وسوسه های شیطانی بدانند و با تشکیل مجموعه هایی همچون گشت ارشاد و پلیس نامحسوس و صرف بودجه های کلان و بگیر و ببندها و برخوردهای سلبی و گرفتن نتیجه عکس در بیشتر موارد، بستر و مسیر درست را برای آن فراهم آورند تا هر یک از دختر و پسر در زمان مناسب بتوانند به این نیاز فطری و ضروری خود پاسخی مناسب داده و بدین وسیله به آرامشی که در پرتو آن برای ایشان و در انتها برای جامعه حاصل می شود برسند و بدین صورت با پاسخگویی مناسب در زمان مناسب از یک سری از از همپاشیدگی ها، دعواها و در آخر هم طلاق و تبعات تلخ آن جلوگیری شود همانطور که آمارها و تجربه ها بیانگر این موضوع اند؛ علاوه بر سفارش هایی که در مبانی دینی در خصوص ازدواج در زمان مناسب شده و نهی ای که مرتباً نسبت به تأخیر در امر ازدواج انجام شده است.

از جمله این بسترها می توان بحث ازدواج های آسان و کم مؤونه را نام برد که دختر و پسر در همان آغاز نوجوانی نسبت به آن اقدام نموده و به نوعی در همان زمان شکل گیری اندیشه، رفتار و منش هر یک از ایشان، این امر به طور متناسب صورت پذیرفته و با در کنار هم بودن زوجین در زمان جوانی و نوجوانی، رفتارشان با خُلق و خوی طرف مقابل عجین و متناسب میگردد که این سنت خوشبختانه همچنان در بسیاری از روستاها در حال انجام است و خود یکی از مهمترین دلائل کاهش آمار طلاق در بین ایشان است.

و در کنار آن نیز اجرای صیغه محرمیت به صورت محدود بین دختران و پسران جوان که برخی از مراجع عظام تقلید نیز قائل به آن هستند در بسیاری از موارد کارساز بوده و از ایجاد یک سری هنجارها جلوگیری می کند چرا که نیازهای جنسی چونان آتشی است که اگر آب سردی بر روی آنها ریخته نشود خانمان سوز شده و در موارد زیادی دودمان ها را به باد می دهد همچنان که شخص گرسنه یا تشنه زمانی که نسبت به غذا یا آب آشامیدنی احساس نیاز شدید پیدا کند برای رسیدن به آن دست از پا نمی شناسد تا جایی که حتی شرع نیز خوردن گوشت مردار را علیرغم حرام بودن، در حال اضطرار مجاز دانسته است.

گفته نشود که چه فرقی است بین خواندن صیغه محرمیت و سایر موارد ، زیرا اولاً این عمل دارای ضابطه و قانونمند است به گونه ای که در کنار رفع نیاز هر دو طرف، عزت و شرافت زوجین و خانواده های ایشان را نیز مد نظر قرار داده و با اختصاص هریک به فرد دیگر از  هرج و مرج های جنسی جلوگیری می کند و در عین آرامش بخشی به افراد و جامعه به سبب بر طرف شدن نیازشان، از یک سری ناهنجاری های اجتماعی ـ که این روزها متأسفانه عمده جوامع بشری و جامعه ما نیز با آن دست و پنچه نرم می کنند ـ جلوگیری شده و خروجی آن نیز درست تصمیم گرفتن هریک از دختر و پسر در زمان انتخاب طرف مقابل به عنوان شریک زندگی به سبب بسر بردن در فضای آرام و بدور از هیجانات جنسی است تا با بکار بردن ملاک های انتخاب همسر که ان شاالله در مباحث بعدی به آن اشاره خواهیم نمود زمینه تشکیل یک زندگی مشترک خوب، منطقی، بدور از هیجانات شدید جنسی و دغدغه و زمینه کشیده شدن به طلاق فراهم آمده و هر روز شاهد افزایش آمار بی حد و حصر طلاق نباشیم.

و ثانیاً همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در کنار هدف رسیدن به آرامش از ازدواج، قرار گرفتن محبت، رحمت و مهربانی بمفاد: « وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» که عامل اساسی استمرار زندگی زناشویی است ـ و در باره آن نیز ان شاالله به تفصیل سخن خواهیم گفت ـ در اثر این اجرای صیغه عقد، سبب کسب لذت واقعی بین طرفین شده و از صرف ارضاء غریضه جنسی محض، به سمت آرامش مؤثر سوق پیدا می کند.

و هرچند که خود این مسأله نیز نیازمند یک سری برنامه ریزی و ارائه ساز و کارهایی است که اتفاقاً در مبانی دینی نیز به تفصیل بیان گردیده لیکن در  موارد بسیاری با نگاه های متعصبانة گاه با ادعاهای مذهبی و پیروی از مذهب، مطرود بوده و به کناری گذاشته شده اند؛ لیکن باید دانست که هنر در هر مسأله ای، پیدا کردن راه حل آن مسأله و معضل است نه پاک کردن صورت مسأله.

و در کنار این نیاز اساسی که اشارتاً به آن پرداخته شد در شماره های بعدی که دوشنبه ها و چهارشنبه های هر هفته ان شالله منتشر خواهد شد نیز به سایر عوامل ایجاد آرامش ناشی از ازدواج اشاره خواهیم داشت باشد تا با در کنار یکدیگر قرار گرفتن عوامل مذکور، بتوانیم نقش مؤثری در تشکیل یک زندگی آرام، ارزشی و مستمر برای خود و سایر اعضای خانواده و دوستان خود باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و فقه و حقوق دانشگاه

لازم به ذکر است به منظور تبادل نظر نویسنده مقاله با خوانندگان محترم و شنیدن پیشنهادات و انتقادات ایشان و نیز بیان خاطرات شیرین یا تلخ زندگی که بتواند ایشان را در ارائه هر چه بهتر و کارآمدتر این سلسله مقاله رهنمون باشد میتوانید مطالب خود را به آدرس پستی: شیراز/ نبش چهاراره مشیر کد پستی: 7139747478 و یا آدرس پست الکترونیک:  smsh2248@gmail.com ارسال نمایید.