فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1396/2/7
همزمان با تب و تاب انتخابات و در پی رعایت نکردن برخی موارد اخلاقی که لازمه کاندیداتوری کاندیداها در نظام جمهوری اسلامی است حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در یادداشتی در روزنامه تماشا نوش
"اخلاق انتخاباتی" یا "انتخابات اخلاقی"

حجت الاسلام و المسلمین سد مرتضی شیرازی: لا اقل یکبار برای همیشه به گوش داوطلبین خدمت به ارکان مختلف نظام برسانیم که علاوه بر داشتن شایستگی های لازم برای اعلام آمادگی پذیرش مسئولیتی خاص در قالب شایسته سالاری دینی، دارا بودن اخلاق خاص ویژه مسئولین با شاخصه مردم داری و تعامل مناسب با اقشار مختلف و به خصوص پابرهنگان در همه مقاطع مسئولیتشان را ملاک عمل خود قرار دهند نه اینکه زمانی که نیازمند رأی مردم اند به میان مردم آمده و با ایشان از درِ خوشرویی و تعامل رفتار نمایند و پس از کسب رأی و دریافت مسئولیت و پستی خاص، دیگر غالباً در دسترس نبوده و برای رسیدن به ایشان باید هفت خوان رستم را طی کرد؛ و در کنار آن نیز کسانی را انتخاب کنیم که تنها به بیان شایستگی ها، توانمندی ها و سوابق درخشان خود ـ بدور از هرگونه تخریب، تهمت، افتراء و غیبت ـ  اکتفا نمایند تا خودِ مردم که خوشبختانه از هوش سیاسی بالایی برخوردارند، بتوانند شخص یا اشخاص مؤثر را بدور از جنجال های سیاسی، حزبی و قومی انتخاب نموده و مسئولیت را به شایستگی به ایشان بسپارند

"اخلاق انتخاباتی"

یا "انتخابات اخلاقی"

با نگرش در نوع حکومت هایی که از گذشته تاکنون ـ نظیر: امپراطوری، پادشاهی، دموکراتیک، سوسیالیستی و ... ـ بر کشورهای مختلف، حاکم بوده است، ظاهراً مقبول ترین نوع حکومت را می توان حاکمیت مردم بر مردم دانست؛ چرا که اگر قرار باشد امور مردم یک منطقه، شهر، استان و یا کشوری به گونه ای سامان یابد که مورد قبول و مقبول ایشان باشد؛ طبعاً نقش داشتن خود مردم در جریان امور جاری، نقطه عطفی خواهد بود بر گذران امور بر وفقِ مراد آن مردم.

در میان، باز از میان انواع حکومت های مردم بر مردم آنچه که امروزه در میان بسیاری از کشورها متداول گردیده و تا حدودی مقبول افتاده است، حکومتی است تحت عنوان «جمهوری» که در آن عموم مردم با شرکت در مراحل مختلف تصمیمات حکومتی ـ چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم با انتخاب نمایندگانی قابل اعتماد ـ نقشی اساسی داشته و دارند و بر همین اساس است که بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) که از همان شروع جرقه انقلاب در سال 1342 تا پیروزی انقلاب در بهمن ماه 1357 تنها با توکل بر خداوند متعال و تکیه بر پشتوانه و حضور اقشار مختلف مردم در همه صحنه ها، مراحل مختلف انقلاب را به پیش برده و رهبری می نمودند، در رابطه با نوع حکومت ایران که مبتنی بر دستورات و احکام اسلام ناب محمدی نیز بوده است با صراحت کامل اعلام می دارند: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» و در خصوص همین تصمیم گیری نیز باز آراء مردم را ملاک عمل قرار داده و در 12 فروردین 1358 به عنوان اولین نظر سنجی از مردم با پذیرش بیش از 98% ملت، رسماً حکومت ایران را «جمهوری اسلامی ایران» اعلام کردند و بر همین اساس قانون اساسی نیز بوسیله نمایندگان منتخب مردم از طریق رأی گیری، مبتنی بر دستورات شرع مقدس اسلام تدوین گردید.

اما از آنجا که بر اساس حدیث شریف نبوی: «بُعِثتُ لِاُتِمِّمَ مَکارمِ الاَخلاق» ـ که در ایام بعثت پربرکت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلّم نیز می باشیم ـ هدف از بعث و در نتیجه ظهور اسلام به عنوان برترین دین آسمانی، اخلاق و مبانی اخلاقی است، پر واضح است که محوریت همه قوانین و احکام اسلامی بر اساس اخلاق بوده است که در یک نگاه باید گفت: اصولاً اسلام و اخلاق دو اصل غیر قابل تفکیک بوده و نه دین بدون اخلاق قابل پذیرش است و نه اخلاق بدون دین، و بر اساس تجربه های تاریخی نیز می توان آثار مفسده انگیز هر یک از این دو بدون وجود دیگری را به وضوح مشاهده نمود که بیان مصادیق آن در این مقوله نمی گنجد.

در این راستا، از آنجا که آشکارترین نماد حکومت جمهوری اسلامی، انتخاب مسئولین از طریق آراء مردم بوده و بدین وسیله مردم سالاری دینی محقق می گردد، مبحث انتخابات از ابعاد مختلف قابل توجه و بررسی است که در رأس آن انتخاب رئیس قوه مجریه ـ که امور اجرایی کشور را در دست گرفته و در تعیین سرنوشت کشور نقشی اساسی داشته و دارد ـ از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در نتیجه باید از ابعاد مختلف به آن توجه نمود که بر اساس تجربه چند انتخاب گذشته شاید بتوان گفت مهمترین بُعد قابل توجه در این خصوص، بحث اخلاق مداری و «اخلاق انتخاباتی» است که ضمن آنکه باید به عنوان یک اصل، مدّ نظر همگان و به خصوص کاندیداها و هواداران ایشان باشد و کمتر به چشم خورده و می خورد، در بسیاری از موارد شاهد بد اخلاقی هایی نظیر تخریب سایرین، بی توجهی به تلاش های گذشتگان با پر رنگ کردن برخی کاستی ها،  انداختن بار کاستی های موجود بر عهده دولت های قبلی بوده و هستیم که این موضوع علاوه بر کشیده شدن مباحث به برخی تهمت ها، غیبت ها، تخریب ها و ده ها گناهی که هر یک از آنها اثرات منفی قابل توجهی را بر روحیه مردمی که با هزاران امید و آرزو، فرد یا افرادی را برای اداره امور کشور انتخاب نموده اند، گذاشته و نوعی دلسردی را برای مردمی که هزاران شهید، جانباز و آزاده را تقدیم این انقلاب نموده اند به همراه آورده و علاوه بر آن نیز روز به روز شاهد گسترش نابسامانی ها، فقر و بیچارگی، حقوق های عقب افتاده، اختلاس های هزاران میلیاردی و ده ها نقطه ضعف در مراکز مختلف اداری، قانونگذاری و قضایی می باشند که این امر به خودی خود در نقطه تضاد با اهداف و آرمان های تشکیل حکومت اسلامی است.

و در بحث آسیب شناسی نیز یکی از نکات قابل توجه آن است که باید مبنای انتخابات را «انتخابات اخلاقی» و اخلاق مدار قرار داد و در انتخاب فرد یا افراد اصلح و شایسته، ملاک اصلی را اخلاق مداری در همه ابعاد آن در نظر گرفت و کسانی را که از دایره اخلاق فاصله گرفته و مرتباً با تخریب دیگران و به رخ کشیدن کاستی ها و نقاط ضعف موجود، سعی در بالا کشیدن خود و اظهار وجود نمودن داشته و دارند را از همان ابتداء در ملاک های تشخیص فرد اصلح که مرتباً مورد تأکید مقام معظم رهبری( مدّ ظلّه العالی) نیز می باشد، از جدول انتخاب خارج سازیم تا لا اقل یکبار برای همیشه به گوش داوطلبین خدمت به ارکان مختلف نظام برسانیم که علاوه بر داشتن شایستگی های لازم برای اعلام آمادگی پذیرش مسئولیتی خاص در قالب شایسته سالاری دینی، دارا بودن اخلاق خاص ویژه مسئولین با شاخصه مردم داری و تعامل مناسب با اقشار مختلف و به خصوص پابرهنگان ـ که به فرموده امام خمینی(قدس سره الشریف) صاحبان اصلی انقلاب بوده و با ایثار، از خودگذشتی و شهادت ایشان، فضا برای بدست آوردن پست و مسئولیت مسئولین مهیّا شده است ـ در همه مقاطع مسئولیتشان را ملاک عمل خود قرار دهند نه اینکه زمانی که نیازمند رأی مردم اند به میان مردم آمده و با ایشان از درِ خوشرویی و تعامل رفتار نمایند و پس از کسب رأی و دریافت مسئولیت و پستی خاص، دیگر غالباً در دسترس نبوده و برای رسیدن به ایشان باید هفت خوان رستم را طی کرد؛ و در کنار آن نیز کسانی را انتخاب کنیم که تنها به بیان شایستگی ها، توانمندی ها و سوابق درخشان خود ـ بدور از هرگونه تخریب، تهمت، افتراء و غیبت ـ  اکتفا نمایند تا خودِ مردم که خوشبختانه از هوش سیاسی بالایی برخوردارند، بتوانند شخص یا اشخاص مؤثر را بدور از جنجال های سیاسی، حزبی و قومی انتخاب نموده و مسئولیت را به شایستگی به ایشان بسپارند.                        به امید آن روز

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و دانشگاه