فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
16
دیروز
12
این ماه
533
کل
151573
1396/4/15
در پی کاهش استقبال از نمازهای جمعه و اعیاد به دلیل برخی حاشیه ها حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی در خصوص آسیب شناسی این موضوع در مقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت
در معنى نماز جمعه و عید

فرزند ارشد آیت الله العظمی سید محمد باقر موسوی شیرازی: متاسفانه آنچه در بعضى نمازهاى جمعه و اعیاد توسط امامان جمعه و پیش از انجام خطبه توسط سخنرانان مورد تایید ستادهاى نماز جمعه و اعیاد در بعضى اوقات بیان میگردد دقیقاً باعث تضعیف روز افزون انگیزه مشاركت بالفعل تعداد كثیرى از مشتاقان بالقوه میشود، و هیچ كس نمیتواند منكر شود كه در تهران و سایر شهرها هر روز از تعداد مشاركین در نماز هاى جمعه و حتى نماز هاى عید كاسته میشود، و مسئولیت این كاهش بر دوش كسانى است كه با گفتار و عملشان مسبب امر گشته اند

به گزارش دفتر آیت الله العظمی شیرازی با توجه به حاشیه های نامناسب به وجود آمده در نمازهای جمعه و اعیاد که منجر به کاهش استقبال نمازگراران شده است حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی فرزند ارشد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد باقر موسوی شیرازی(قدس سره الشریف) در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی مطالبی را درا ین خصوص یادآور شده است که عیناً از روزنامه مذکور منعکس میگردد:

در معنى نماز جمعه و عید

دین اسلام قائم بر زدودن زنگار هاى نشسته بر فطرت انسانى است، و بر این اساس خداوند متعال پیامبرش را مأمور به یاد آورى میكند( فذكّر إنما انت مذكّر ) و نیز در قرآن كریم بارها و بعبارتهاى مختلف نقش رسالت خاتم را باز كردن زنجبرها از دست و پاى انسانهاى به گرداب افتاده میداند ( … و یضع عنهم إصرهم و الأغلال التی كانت علیهم )، و بعبارت واضح تر خداوند متعال تأكید میفرماید كه خواسته او تنها در محدوده توان خدادادى انسانها میباشد ( لا یكلف الله نفساً إلاّ ما آتاها )، و بر این اساس به قطع میتوان گفت كه پیام اسلام بازیابى انسانیت فراموش شده بوده و هست و خواهد بود، و همیشه تاكیدش بر تقویت روابط انسانى میباشد، و تا جاى ممكن مسلمانان را از تفرقه و گسستن رابطه با انسانهاى دیگر بر حذر میدارد، و برنامه هاى متعددى در جهت جمع و نزدیك نمودن مسلمانان فیما بین و مسلمانان با پیروان دیگر ادیان آسمانى و حتى حفظ روابط حسنه و برخورد با اخلاق نیك در تعامل با مشركین خدا نشناس را در دستورات خود قرار داده كه این امر در آیات قرآنى متعدداً بیان شده كه ( ولا تجادلوا اهل الكتاب إلاّ بالتى هى أحسن ) و ( إن استجارك أحد من المشركین فأجِره ) نمونه اى از آن آیات است، و حتى در حالى كه امكان نزدیك ماندن با دشمنان كینه توز ممكن نمى باشد روش دورى را نیز در جمله ( و اهجرهم هجراً جمیلاً ) كه با روشى زیبا از دشمنانت دورى بجوى دستور خداوند است به رسولش كه خود ( حریص علیكم ) و ( على خلق غظیم ) بوده ابلاغ میگردد.

و در میدان عمل نیز دین مبین اسلام فرایضى را تعیین نموده كه پیروانش با انجام آنها روابط قلبى شان مستحكم و اسباب جدایى و دورى از هم دیگر برداشته گردد، كه در رأس آنها نمازهاى جمعه و عیدین قرار دارند، و در آیه فریضه نماز جمعه با عنایت خاص خداوند متعال با ( یا أیها الذین آمنوا ) و ( فاسعوا ) و ( ذروا البیع ) و ( ذكر الله ) اهمیت این فریضه را بطور صریح براى ایمان آورندگان صادق بیان نموده، و هر آنچه و هركس كه باعث به هم ریختگى جمع قبل از به پایان رسیدن اجزاء این نماز گردد مورد نكوهش صریح پروردگار قرار گرفته است ( و اذا رأوا تجارة انفضّوا إلیها و تركوك فائماً ).

و در نماز عیدین هم بطور واضح در دعاى قنوت وارد از معصومین علیهم السلام براى این دو نماز جمله ( الذی جعلته للمسلمین عیداً ) ذكر شده كه به تعداد ٩ مرتبه در ٢ ركعت از سوى همه نمازگزاران تكرار گردد.

و این فقط نمونه اى از صدها دستور اسلام براى تحقق بخشیدن به انسانیت و دور كردن افراد بشر از دور زیستن از یكدیگر است كه در این چند سطر امكان بیان آنها نیست.

پس به یقین میتوان گفت كه نمازهاى جمعه و عیدین جایگاه تجمع حد اكثرى است كه باید ( بیع ) و ( تجارت ) یا هر ( لهو ) و مانعى به كنار گذاشته شود، تا بعد از روزها مشغله در هفته براى نماز جمعه، و روزه و نیایش و غلبه بر هواى نفس در طعام و شراب و بقیه مفطّرات به مدت یك ماه براى نماز عید فطر، و فارغ شدن از طواف و سعى و دیگر اعمال حج ابراهیمى براى نماز عید أضحى، مسلمانان در فضایى كاملاً صمیمى و بدور از عوامل تفرقه و در سایه ذكر الله و با نیت قربة الى الله در یك مكان جمع شده و از بیانات خطیبان براى تزكیه نفوس و تقریب قلوب استفاده نمایند.

بدیهى است كه تحقق این هدف اساسى بر دوش خطیبان این مناسبت ها مسئولیت سنگین و خطیرى قرار میدهد، و آنها را به نوعى خاص از گفتار و موعظه مقید مى نماید، كه حتماً در جهت تعیین كرده شارع مقدس باید باشد، و با دعوت نمازگزاران به تقواى الهى خطیب خود را نیز دعوت به آن پرهیزگارى میكند، و عبارت " اوصیكم و نفسى بتقوى الله " را همه ما از خطیبان در آغاز خطبه هاى جمعه و عیدین به كرات شنیده و مى شنویم.

بر این اساس نمازهاى جمعه و عیدین نمیتوانند جاى گفتارهاى مورد پسند گروهى از مؤمنین حاصر در این عبادت جامع و در تقبیح گروه دیكرى از سوى خطیبان باشد، و نقش آنان باید موعظه و دعوت به تقارب و نهى از دورى مستمعان و بقیه شنوندگان از یكدیگر  باشد، و اصلاً كلامى كه زمینه ( فاسعوا ) و شتاب با رغبت و شوق را از ( الذین آمنوا ) گرفته و باعث ریزش روز افزون تعداد شركت كنندگان در ( ذكر الله ) جمعىِ مورد تاكید صریح آیه كریمه گردد نباید گفته شود، و هرگز خطبا مجاز نیستند خود یا هم فكرانشان فضاى آكنده از معنویت و آماده براى تقویت رابطه اخوت بر یایه تقوا را با سخنان تفرقه انداز و عداوت زا كه عبادت كنندگان و ذاكرین الله را از همدیگر دور میكند مخدوش نمایند، كه فقط مؤمن مكلف به(  فاسعوا ) نیست بلكه فصا نیز باید مشوق و ترغیب كننده براى شركت مؤمنان باشد، كه هر روشى كه انگیزه سعى بسوى ذكر الله را تضعیف نماید، و عموم مؤمنین را از مشاركت دلزده كند را میتوان نوعى صدّ عن سبیل الله شمرد، مگر فقط صدّ با ایجاد مانع و سد فیزیكى انجام میگیرد و عوامل دلسرد كننده و بازدارنده دیگر كه شوق شركت حد اكثرى را از مؤمنین سلب میكند را نمیتوان از مصادیق صدّ دانست ؟!!.

متاسفانه آنچه در بعضى نمازهاى جمعه و اعیاد توسط امامان جمعه و پیش از انجام خطبه توسط سخنرانان مورد تایید ستادهاى نماز جمعه و اعیاد در بعضى اوقات بیان میگردد دقیقاً باعث تضعیف روز افزون انگیزه مشاركت بالفعل تعداد كثیرى از مشتاقان بالقوه میشود، و هیچ كس نمیتواند منكر شود كه در تهران و سایر شهرها هر روز از تعداد مشاركین در نماز هاى جمعه و حتى نماز هاى عید كاسته میشود، و مسئولیت این كاهش بر دوش كسانى است كه با گفتار و عملشان مسبب امر گشته اند، چرا كه یكى از وظایف طبیب دلسوز براى شفاى بیماران شیرین كردن طعم دوا است كه مریض با رغبت آن را مصرف نماید، و به همین جهت نیز كبسولها را ساخته اند كه از این راه دواى تلخ لیكن مفید را همراه با طعمى ذائقه پسند به خورد مریض بدهند، یا طعم شربت هاى مفید ولى بد مزه را با تركیباتى ممزوج مى نماید تا كه بیمار با رغبت آن را مصرف كند؛ پس چرا بعضیها اصرار دارند تعالیم شیرین و دلتشین اسلام را با طعم تلخ به مردم تقدیم كنند، و چرا بر خلاف دستورات صریح ائمه معصومین به شیعیانشان كه " حبّبونا الى الناس " است از سوى مبلغان مكتب اهل بیت عمل مى شود، و چرا مناقبى را كه از ائمه طاهرین علیهم السلام براى مردم بیان میكنیم، و با افتخار روشهاى پر از جاذبه آنان در قبال دشمنانشان و حتى دشنام دهندگان به آنان را در سخنرانیها بزبان مىآوریم خود هرچند در مقدار كمى اجرا نمى كنیم ؟.

در حالیكه مخاطبین امروز روزهاى جمعه و اعیاد اكثر شهرهاى ایران خود پیروان مكتب اهل بیت و عاشقان نسلاً بعد نسل ائمه اطهار و شیعیان مخلص امیر المؤمنین علیه السلام هستند، و بطریق اولى ما باید حتى سیئه را با حسنه دفع كنیم تا چه خواسته كه متاسفانه گاهى با روش سیئه مبلغان دین و خطباى جمعه و اعیاد گروه گروه از مراكز تجمع ذكر الله و مساجد و مصلاها رنجیده و رانده میشوند، و این روش حتى بعضى اذهان را نسبت به اصل دین و مكتب اهل بیت علیهم السلام بدبین مى نماید، و این در تناقض با " حبّبونا الى الناس " است.

آنچه در فضاى انتخابات ریاست جمهورى همگان شاهد بودیم براى همه دلسوزان صادق اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام و عاشقان انقلاب اسلامى و پیروان واقعى بنیان گذار آن حضرت امام خمینى رضوان الله علیه بسیار تلخ بود، و بهانه اى بسیار ازشمند از نظر معاندان اسلام و اهل بیت و مخالفان انقلاب و امام بدست آنها داد، اما بعد از انتخاب رئیس جمهور اسلامى ایران و تایید آن از سوى شوراى محترم نگهبان بارها از سوى رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهورى توصیه مؤكد شد كه از رقابت قبل از اتنخابات بیرون آمده و در صدد همكارى در جهت خدمت به مردم حركت كنید، و اینكه رئیس جمهور پس از انتخاب از آنِ همه ملت است چه آنان كه به او راى دادند و چه كسانى كه به رقبایش راى دادند و حتى آنان كه اصلاً در انتخابات شركت نكردند، اما آنچه در مراسم روز قدس از سوى عده اى تحریك شده از طرف بازندگان انتخابات در اهانت به شخص حائز اكثریت اراء و مورد تأیید شوراى نگهبان شاهد بودیم، فضاى ضد اسرائیلى مراسم را تضعیف نموده و وسائل خبرى داخل و خارج را از صهیونیستهاى جنایتكار منصرف كرده و به شعارهاى ضد رئیس جمهورى اسلامى و ضد دیگر مسئولین عالیرتبه در اركان نظام اسلامى معطوف نمود، كه بزرگترین خدمت به رژیم جنایتكار بود، و مایه تاسف شد كه این حركت بسیار بد با عباراتى مورد تایید بعضى از چهره هاى شناخته نیز گردید. اما اتفاق خطرناكتر كه بهیچ وجه قابل اغماض و توجیه نیست حركت انجام شده در اثناء نمار عید فطر توسط یك نفر " مداح " بوده است، و صدور اهانت از تریبونى كه باید از آن صداى تالیف قلوب برخیزد، و در روز عید فطر باید آثار روزه روحانى بعد از یك ماه روزه جسمانى عیان گردد با كمال تاسف نغمه تفرقه افكنانه كه از وساوس بى چون و چراى شیطانى است صادر شد، و گرنه با چه منطق رحمانى میتوان در حضور صدها هزار نماز گذار كسى را مورد هجمه و هتاكى قرار دهند كه خود روحانى و به اقرار فقهاى شوراى محترم نگهبان واجد شرایط استنباط احكام وحائز درجه " اجتهاد " و داراى صلاحیت عضویت در خبرگان رهبرى است، و از سوى اكثریت آراء در چندین دوره نیز انتخاب گردیده و اكنون هم عضو خبرگان رهبرى است، و براى احراز ریاست جمهورى نیز از طرف  شوراى نگهبان در ٢ دوره صالح شناخته شده و در ٢ دوره نیز از سوى اكثریت راى دهندگان جمهورى اسلامى ایران براى ریاست جمهورى برگزیده شده است و صحت انتخاب او هم از سوى هیئت نظارت بر انتخابات زیر نظر شوراى نگهبان تایید گشته، باضافه اینكه هیچ كس در سابقه انقلابى او قبل از انقلاب تردیدى نداشته، در طول سالیان پس از پیروزى در حساسترین موقعیت هاى نطام اسلامى قرار داشته است.

اینجانب هیچ گونه ارتباطى با آقاى دكتر حسن روحانى نداشته و ندارم و شاید هم نخواهم داشت، و از این رو گفتار من هیچ شائبه منافع شخصى ندارد، بالخصوص كه سالیان دراز است كه خداوند منان افتخار غوص در دریاى بیكران سخنان مولى المتقین امیر المؤمنین على علیه السلام را نصیبم كرده، و تقریباً تمام وقتم را در طول بیش از ٢٨ سال در مسیر تحقیق در كتابخانه هاى مختلف در كشورهاى گوناگون گذرانده ام تا با مراجعه و مطالعه منابع اساسى مذاهب مختلف اسلامى كلمات گهربار مولایمان را پیدا نموده و با استناد به منابع معتبر در جاى خودش در میان گزیده هاى سید شریف رضى رضوان الله علیه كه نامش " نهج البلاغه " است قرار دهم، كه بدینوسیله خطبه ها و كلمات و دیگر گزیده هاى " نهج " بصورت تمام و كامل و بنام " تمام نهج البلاغه " تحقیق و نگارش شده كه این كتاب از سوى مرجع عظام تقلید در حوزه هاى علمیه و اندیشمندان سراسر جهان و مراكز بزرگ علمى و فرهنگى مورد تقدیر واستفاده و استناد قرار میگیرد، كه پس از مطالعه بیش از ٨٠٠٠٠ كتاب و با استفاده از ١٢٠٠ عنوان منبع اكنون كتاب " تمام نهج البلاغه " تنها كتاب مرجع براى رسیدن به متن تقریباً كامل سخنان خزانه علم رسول الله سلى الله علیه و آله كه " او " امین الله على وحیه " بوده میباشد.

اما براى كسى كه گاهى براى رسیدن به یك جمله از سخنان امیر المؤمنین علیه السلام كتابهاى متعددى را با دقت میخواندم و در حاشیه مطالعاتم با رویدادهاى گوناگون تاریخى در مقاطع مختلف آشنا مى شدم و از روش سیاه نمایى وسائل تبلیغاتى دشمنان و مخالفان نسبت به بسیارى از چهره ها در طول تاریخ آگاه مى گشتم، و ظلم هایى كه توسط افراد ساده لوح كه گرفتار اشخاص كینه توز و گاه وابسته به دشمن روا مى شده و پس از گذشت سالها و فوت وقت مى فهمیدیم و از توطئه هاى پنهان آگاه مى شدیم، اكنون براحتى تكرار تاریخ را شاهد هستم، و قطعاً در هیچ زمانى به هیچ چهره اى ضربه اى وارد نمى شذه مگر اینكه در آغاز توسط تبلیغات شخصیت او لوث شده و سیاه نمایى لازم انجام مى گرفته و با زمینه سازى افراد ساده لوح كه زمانى بعنوان انجام تكلیف و وقتى براى قربة الى الله آن چهره مورد نظر را گاه منزوى و گاه مطرود كرده كه این مرحله ترور شخصیتى نامیده میشود، و گاهى این فضا فرصت را مهیا نموده كه كسى اقدام به ترور فیزیكى آن شخص نیز بكند، كه در دوران حدوداً چهل ساله بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نمونه هاى متعددى را بعیان دیده ایم.

مجدداً این عبد حقیر كه بیشتر عمر خود را در مسیر انقلاب اسلامى و در خط امام خمینى رضوان الله علیه گذرانده ام با كمال تواضع از بزرگان قوم و دلسوزان براى دین و مذهب و انقلاب در سطوح مختلف ملتمسانه حواهش میكنم كه حركتهاى مرموز افراد نا شناخته و احیاناً وابسته به دشمنان را رصد كنند و مواظب باشند خداى نكرده این بار نیز مثل چند بار گذشته تحت تأثیر آنان براى ترور شخصیتى یا ترور شخصى افراد مخلص و وفادار به انقلاب اسلامى كه بار سنگین مسئولیت هاى كلیدى را بدوش گرفته اند نشوند، كه " لا یُلدغ المؤمن من جحر مرتین " یعنى هیچگاه مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمى شود، والله على ما نقول شهید.

سید صادق موسوى

محقق و نگارنده " تمام نهج البلاغه "