فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
4
دیروز
21
این ماه
642
کل
151019
1396/7/10
در راستای تبیین پیام های عاشورا بدور از غوغاهای حماسی دکتر سید مرتضی شیرازی در مصاحبه با روزنامه تماشا اظهار داشت:
دکتر شیرازی: مهمترین پیام عاشورا «نان به نرخ روز نخوردن» است

سید مرتضی شیرازی در ادامه گفت: از جمله مسائلی که در همان ابتدای صدر اسلام و با ارتحال جانسوز و ملکوتی پیامبر گرامی اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) جرقه آن خورد تلاش در به انحراف کشیدن مبانی دین اسلام بود تا جایی که می بینیم دیگر بحث از حکومت و سلطنت و اینها مطرح شده و بر خلاف سنت و روش پیامبر و امیر المؤمنین مبنی بر سازده زیستی حاکمین اسلامی و دل نبستن به دنیا و ظواهر آن، کاخ نشینی ها و بریز و بپاش ها تا جایی پیش میرود که در زمان خلیفه سؤم داد صحابه پیامبر را درآورده و بحث قتل او مطرح می شود که اوج این سطتنت طلبی در حکومت شام و معاویه به چشم میخورد و شکم بارگی او زبانزد خاص و عام زمان خود و طول تاریخ بوده و می باشد و در ادامه نیز فردی مانند یزید که از هر نوع فسق و فجور، شرابخواری و بوزینه بازی به طور علنی ابایی نداشت، مدعی خلافت پیامبر و امارت مسلمانان را داشت که دقیقاً نقطه مقابل اهداف متعالی اسلام در تساوی همه افراد جامعه، لزوم بهره مندی ایشان از امکانات اولیه زندگی، کاهش فاصله طبقاتی و ملاک قرار دادن تقوا و پرهیزگاری برای برتری افراد نسبت به یکدیگر بود و این یعنی محو کامل اسلام و زحمات و تلاش های بیش از دو دهه پیامبر اسلام(ص).

به گرارش دفتر آیت الله العظمی شیرازی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی فرزند مرجع عالیقدر شیعیان مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر شیرازی(قدس سره الشریف) در راستای تبیین اهداف نهضت عظیم عاشورا به دور از غوغاهای حماسی در مصاحبه با روزنامه تماشا مطالبی را عنوان کرد که عیناً به نقل روزنامه مذکور بیان میگردد:

دکتر شیرازی عنوان کرد: مهمترین پیام عاشورا «نان به نرخ روز نخوردن» است

به گزارش تماشا حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی با تأکید بر لزوم یادآوری همه ساله حادثه تلخ عاشورا در خصوص برخی شبهه افکنی ها نسبت به چرایی تکرار عزاداری ها در طول چهارده قرن گذشته گفت: اگر نگاه ما به این حادثه یک نگاه سطحی مانند سایر حوادث تلخ تاریخی شبیه حملات دهشتناک و سفاکانه مغول، نادرشاه افشار، هیتلر، موسلینی و امثال اینها باشد شاید اشکال مذکور وارد باشد؛ لیکن اولا می بینیم که بسیاری از این موارد نه تنها همه ساله مورد یادآوری قرار گرفته بلکه فیلم های متعددی از ابعاد گوناگون این جنایات بشری ساخته شده و به نسل های بعد نشان داده شده و می شود؛ ثانیاً نگاه ما به واقعه تلخ عاشورا نگاه جنگ بین دو سپاهی که به طور عادی یکی غالب و دیگری مغلوب می شود نیست بلکه مهم این است که اهداف هر یک از دو طرف مورد بررسی قرار بگیرند و بر اساس همین اهداف، پیروز و شکست خورده مشخص شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: با یک نگاه سطحی دیگر نیز شاید به نظر برسد که خوب امام حسینی که دارای لشکر کمی در مقابل لشکر چندین هزار نفری بودند بهتر نبود تسلیم می شدند و جان خود، اهل و عیال و اصحاب خود را سالم از معرکه بدر می بردند و نمی گذاشتند این حادثه تلخ به وجود آید و یا اینکه گفته شود با توجه به اینکه آن حضرت قبلاً از شهادت خود مطلع بودند (بر اساس خطبه هایی که هنگام خروج از مکه به سمت کربلا و بارها در طول مسیر خوانده بودند) پس چرا عملی را که شبیه به خودکشی بوده و حرام است انجام داده اند؟؟!! که پاسخ به همه این شبهات باز به نوع نگاه و زاویه دیدگاه به این حادثه برمی گردد که قطعاً تفاوت قابل ملاحظه ای را برای انسان در قضاوتش خواهد داشت.

 مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی حضرت صاحب الزمان(عج) در تبیین برخی از اهداف قیام عاشورا اظهار داشت: اتفاقا اینکه امام حسین علیه السلام علیرغم اصرارها و پیشنهادها، اهل و عیال و فرزندان خردسال خود را نیز به همراه می برند دلالت واضحی بر جنگ طلب نبودن ایشان از این حرکت تاریخی است؛ چرا که بر اساس عوامل ظاهری هیچ عقل سلیمی به خود اجازه نمی دهد تا فرزندان کوچک چندساله و شیرخوار خود را به آن صحرای بی آب علف برده و در معرض حملات وحشیانه سفاکانی مانند هرمله و امثال اینها قرار بدهد؛ و از سوی دیگر تعداد کم اصحاب امام نیز بر همین ادعا دلالت می کند چون طبق رسم جنگ ها، معمولاً یک تناسبی بین تعداد نفرات لشکریان دو طرف وجود داشت تا پیکار و جنگ آوری معنا داشته باشد وگرنه پیروزی لشکر چندین هزار نفری بر یک لشکر هفتاد هشتاد نفری که افتخاری ندارد و از قبل قابل پیش بینی است؛ بنابراین با این زاویه نگاه به حادثه عاشورا انسان احساس می کند که قضیه یک جنگ آوری و پیکار معمولی و ساده ای که ده ها هزار بار در طول تاریخ بشریت اتفاق افتاده و شاید چندین برابر نیز از این واقعه سفاک تر و دلخراش تر بوده، نیست بلکه باید نسبت به این واقعه با نگاهی عمیق به وقایع آن زمان قضاوت کرد.

سید مرتضی شیرازی در ادامه گفت: از جمله مسائلی که در همان ابتدای صدر اسلام و با ارتحال جانسوز و ملکوتی پیامبر گرامی اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) جرقه آن خورد تلاش در به انحراف کشیدن مبانی دین اسلام بود تا جایی که می بینیم دیگر بحث از حکومت و سلطنت و اینها مطرح شده و بر خلاف سنت و روش پیامبر و امیر المؤمنین مبنی بر سازده زیستی حاکمین اسلامی و دل نبستن به دنیا و ظواهر آن، کاخ نشینی ها و بریز و بپاش ها تا جایی پیش میرود که در زمان خلیفه سؤم داد صحابه پیامبر را درآورده و بحث قتل او مطرح می شود که اوج این سطتنت طلبی در حکومت شام و معاویه به چشم میخورد و شکم بارگی او زبانزد خاص و عام زمان خود و طول تاریخ بوده و می باشد و در ادامه نیز فردی مانند یزید که از هر نوع فسق و فجور، شرابخواری و بوزینه بازی به طور علنی ابایی نداشت، مدعی خلافت پیامبر و امارت مسلمانان را داشت که دقیقاً نقطه مقابل اهداف متعالی اسلام در تساوی همه افراد جامعه، لزوم بهره مندی ایشان از امکانات اولیه زندگی، کاهش فاصله طبقاتی و ملاک قرار دادن تقوا و پرهیزگاری برای برتری افراد نسبت به یکدیگر بود و این یعنی محو کامل اسلام و زحمات و تلاش های بیش از دو دهه پیامبر اسلام(ص).

دکتر شیرازی افزود: با این شرائط می بینیم باز فردی مانند یزید به دنبال این است که برای موجه نشان دادن کارهای خود از فرزند پیامبر اسلام بیعت بگیرد تا هرگونه شک و شبهه ای را نسبت به خود برطرف سازد و گرنه ما می بینیم که افراد دیگری هم بودند که حاضر به بیعت با یزید نشدند ولی با آن ها این طور سخت گیری بعمل نیامد؛ بنابراین بحث بحث پوشش دادن انحرافات در قالب بیعت گرفتن از فرزند رسول خدا و پایه گذاری این آداب و رسوم صد در صد مخالف اسلام به عنوان دستورات اسلام برای همیشه تاریخ و به تدریج محو اسلام بود همانطور که در مورد ادیان دیگر نیز به روش های دیگری این موضوع محقق شد و امروز می بینیم که تنها اسمی از آنها باقی است و گرنه طبق اظهارات اخیر پاپ، کل جریانات خلقت حضرت آدم و بهشت و جهنم و همه این مسائل افسانه بوده و برای سرگرمی تلقی می شود و عملاً تمامی دستورات دینی و زحمات انبیاء الهی به سُخره گرفته می شود و به فرموده امام حسین علیه السلام: «دین می شود لَقَه لَقَه زبان و نان آور انسان های به ظاهر دین نما»؛ چیزی که متأسفانه امروز برای بسیاری در جوامع اسلامی و حتی در کشور ما نیز رواج داشته و دارد.

استاد حقوق دانشگاه با مقایسه زمان وقوع حادثه عاشورا در گذشته با زمان حال کشورهای اسلامی گفت: اگر می بینیم که پدیده های شومی مانند داعش و امثال اینها در زمان ما به وجود آمده و شخصی مانند خانم کلینتون با کمال پررویی کشور آمریکا را عامل به وجود آمدن، ادامه فعالیت، پشتیبان مالی، لجستیک، تسلیحاتی، اطلاعاتی و اعتباری معرفی می نماید دقیقاً در راستای همان محو اسلام و اسلام زدایی ولی به صورت مدرن امروزی است که در زمان امام حسین علیه السلام کمر همت بر آن بسته شد؛ و با این نگاه حالا دیگر نمی توانیم حادثه عاشورا را یک حادثه معمولی تلقی کنیم بلکه باید از آن به عنوان مهمترین عامل بازدارندگی و نقش بر آب شدن نقشه های شوم دشمنان اسلام برای محو آن یاد کنیم مانند آنچه که امروز در خصوص محو داعش توسط مدافعین حرم در عراق و سوریه اتفاق افتاد و به راحتی برای همگان قابل لمس است ولی از زاویه دیگری تحت عنوان نشان دادن اسلام به عنوان دین توحش، تروریسم، خشونت و مظاهر تنفرآور این چنینی.

حجت الاسلام و المسلمین شیرازی در خصوص سایر عوامل به وجود آورنده حادثه عاشورا گفت: یکی دیگر از عوامل وقوع حادثه عاشورا، فاصله زیاد طبقاتی است که در میان مسلمانان به وجود آمد تا جایی که می بینیم بخش قابل توجهی از لشکر مقابل امام حسین علیه السلام در برابر یک کف خرما حاضر به حضور در لشکر عمر سعد شدند یعنی فروختن دین و دنیا با یک کف خرما (که این مطلب شاید از یک نگاه خیلی سخیف به نظر برسد ولی از نگاهی دیگر وضعیت اقتصادی اسف بار آن زمان کوفه و معیشت عموم مسلمانان را نشان می دهد که البته این خود یکی از روش های سیاستمدران در طول تاریخ است که با به استضعاف کشیدن بخش های قابل توجه از مردم جامعه، پایه های حکومت خود را تقویت نموده و جلو هرگونه آشوب و اعتراضی را میگیرند و در فرصت مناسب نیز این قشر عظیم جامعه را در راستای اهداف خود هدایت می کنند که قرآن کریم نیز نسبت به سلطه طلبان اقوام گذشته ای مانند فرعون و نمرود، صریحاً به این مورد اشاره می کند و امروزه نیز در بسیاری از کشورها در حال وقوع است)؛ بنابراین شاید بتوان گفت که عده زیادی از لشکریان مخالف حسین بن علی علیه السلام چاره ای جز مقابله نداشتند چون عرصه زندگی بر آنها تنگ آمده و مجبور بودند برای گذراندن زندگی هم که شده از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند و تاحدی مشکلات زندگی خود را حل کرده و لااقل خود را از گرسنگی مرگ آور نجات دهند که البته این جریان در هر زمان و مکانی قابل تکرار شدن است.

سید مرتضی شیرازی در ادامه افزود: در همین راستا شاید بتوان بهترین پیام عاشورا را: «نان به نرخ روز نخوردن» دانست و اینکه چطور می شود هزاران نامه برای دعوت امام حسین علیه السلام فرستاده می شود و بعد همان دعوت کنندگان در مقابل میهمان می ایستند و برخلاف رسم میهمانی نوازی اعراب، او و اهل و عیالش را به بدترین و اسفناک ترین وضع ممکن به شهادت رسانده و یا به اسارت بگیرند؛ چرا که وقتی تاریخ را بررسی می کنیم می بینیم استقبال ابتدایی مردم کوفه از سفیر امام حسین مسلم بن عقیل بسیار خوب و شگفت آور بوده است؛ لیکن بعداً هر کدام از افراد به نوعی پشت او را خالی کردند که عمده عامل این تغییر رأی را در تطمیع افراد توسط عبید الله می توان ریشه یابی کرد و در رأس ایشان شخصی به نام شریح قاضی و قاضی القضات حکومت امیر المؤمنین علیه السلام است که در مقابل مقدار قابل توجهی سکه طلا، فتوا حاضر به صدور فتوای خروج نوه پیامبر از دین شده و با این حکم عده زیادی را با توجیهات شرعی و به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی، راهی جنگ با حسین بن علی علیهما السلام بنماید و خود این بیانگر جایگاه پر مخاطره خواص جامعه و وابستگان به احزاب و گروه هایی که بعضاً متناسب با مصلحت و با شعار مصلحت اندیشی تغییر موضع داده و می دهند در هر عصر و زمانی دارد که مرتباً توسط شخصیت دقیق النظر و آگاهی همچون مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گوشزد شده و می شود.

دکتر شیرازی در پایان با یادآوری لزوم نگرش در ابعاد مختلف حادثه عاشورا به غیر از عزاداری ها گفت: خلاصه شدن در عزاداری ها بدون توجه به سایر ابعاد حادثه عاشورا، آسیب های زیادی را به اعتقادات اقشار مختلف به خصوص قشر نوجوان و جوان جامعه امروز زده و می زند و در همین راستا شبهات و شک و تردیدهای مطرح شده در شبکه های اجتماعی جایی برای مطرح شدن پیدا می کنند و اعتقادات را خدشه دار می سازند؛ لذا وظیفه نهادهای فرهنگی مانند علماء اعلام، طلاب حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل آن در استان ها و سایر مراکز فرهنگی و در رأس آنها آموزش و پرورش و آموزش عالی، وظیفه ای سنگین و قابل توجه است که باید با یک تغییر نگرش و روش قابل توجه صورت پذیرد تا بتوانیم جامعه را در مقابل دسیسه های مختلف واکسینه کنیم؛ چرا که از قدیم گفته اند: «پیشگیری بهتر از درمان است».