فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
4
دیروز
21
این ماه
642
کل
151019
1396/12/26
در پی مباحث مختلف در خصوص حکم الهی حجاب و نحوه اجرای آن حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در گفتگو با "روزنامه تماشا" اظهار داشت:
حجاب؛ اما و اگرها

اگر به سخنان بزرگان دین که می فرمایند برای دیگران آنچه را برای خود می پسندی بپسند، همواره گوش فرا داده، و افراد مختلف جامعه و به خصوص زنان را که بیش از نیمی از این افرادند حتی کسانی که به ظاهر تقیدی به حجاب و مباحث دینی ندارند را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری: با جذب حداکثری و دفع حداقلی، از خود بدانیم، آیا در تصویب قوانین و اجرایی نمودن آنها باز هم اینگونه عمل کرده و می کنیم؟؟!!

به گزارش دفتر آیت الله العظمی شیرازی در پی مباحث مطرح شده در خصوص مبحث حکم الهی حجاب و نحوه اجرای آن، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی فرزند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر شیرازی(قدس سره الشریف) در یادداشتی در روزنامه تماشا نوشت:

حجاب؛ اما و اگرها

با ورود به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر پایه حاکمیت احکام و قوانین متعالی اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام و به مقتضای قاعده حصول رشد، تکاملِ عقل و تدبیر در این مقطع از عمر انقلاب، علیرغم بسیاری از معضلات موجود در جامعه با وجود دشمنی ها و کج فهمی ها، خوشبختانه شاهد حل معضلاتی نظیر جنگ تحمیلی هشت ساله که در کنار ویرانی ها و صدمات بسیار، به قولی نعمتی برای ایران نوپا جهت پیمودن مسیر خودکفایی و استقلال بود هستیم که امروز رائحه های فرح بخش آن استشمام می نماییم، لیکن برخی از مسائل اجتماعی به ظاهر ساده تر علیرغم همه تلاشها، همچنان به عنوان یک معضل، گریبانگیر جامعه اسلامی است که از آن جمله مبحث حجاب و چگونگی اجرای این حکم الهی در جامعه است که با وجود استفاده از روشها و تصویب قوانین گوناگون، همچنان دغدغه ای برای جامعه اسلامی ما است و در مقاطع مختلف، خود را به گونه ای جلوه گر ساخته و نقل محافل، مجالس و رسانه های داخلی و خارجی قرار میگیرد.

 

اینکه حجاب و بی حجابی چه ثمرات و تبعاتی را برای یک فرد و جامعه به همراه دارد از یک سو، و وظیفه حاکم و دولت اسلامی در اجرای حکم حجاب چیست و چگونه آنرا باید به مرحله اجرا درآورده و احیاناً قوانینی را برای آن به تصویب برساند از سوی دیگر، دو عامل اساسی است که قطعاً بر ترغیب و یا مخالفت افراد و جامعه در پذیرش این دستور زیر بنایی اسلام برای حفظ کانون خانواده و جامعه از بسیاری از گزندها، و یا عدم پذیرش آن مؤثر است.

 

اما توجه به این نکته که هر حکم و قانونی اگرچه حکم الهی باشد، مخالفین و موافقینی دارد که عدم توجه به آن، اجرای آن حکم و قانون را دچار چالش هایی گاه غیر قابل حل و جبران می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این، میان حجاب که یکی از بحث بر انگیزترین و حاشیه دارترین مباحث اسلامی از منظرهای گوناگون است، از این قاعده مستثنی نیست.

 

اگر برای این حکم و اجرای عملی و مؤثر آن، راهکارها و بسته های قابل اجرا و از روی رغبت ارائه نمودیم و در کنار آن توسط کارشناسان آشنا به احکام اسلامی و روشهای تبلیغی مؤثر روز، آسیب های آن را مورد کنکاش و نقد و بررسی، قرار دادیم و به شکل زیر بنایی و نه مقطعی و موردی، برای این امر مهم برنامه ریزی کردیم، آیا نمیتوانیم توقع اجرای این حکم الهی را همانند سایر احکام داشته باشیم؟!!

 

اما مگر نه اینکه متأسفانه آنچه از گذشته تا امروز، برای این زیربنای حفظ کانون گرم خانواده و اجتماع، نهاد، ارگان و یا هر مجموعه خاص و ویژه ای را بنیانگذاری ننمودیم و در هر مقطع و به مقتضیات زمان و اوضاع جامعه و گاه به صورت ابزاری برای کنکاش ها و چالش های سیاسی و ضربه فنی نمودن حریف، کارهایی آنهم عمدتاً به صورت احساسی انجام ندادیم و پس از عبور از آن مقطع خاص، افسار این شتر سرکش را بر کوهان آن گذاشته و آن را به حال خود وانگذاشتیم تا مقطع بعدی؟!!

 

اگر در هر زمینه و خصوصا در بحث حجاب، بر اثر یک سری ندانم کاری ها، فقر فرهنگی مزمن بر جامعه مستولی نشده بود و جامعه از لحاظ فرهنگی و رشد فرهنگ دینی و آنچه یک زن و دختر ایرانی باید در مورد حجاب و ثمرات عملی آن حتی در زندگی شخصی خود با زبان مطابق با نیازهای روحی و عاطفی خود بداند، رشد کافی پیدا نموده بود، آیا باز هم نیاز به تصویب قوانینی نظیر تشدید جرائم بد حجابی با آنهمه هیاهو و جار وجنجال و استفاده از مجموعه هایی همچون گشت ارشاد و استفاده از خشونت های آنچنانی بود؟!!

 

اما چه کنیم که بسیاری از افراد مؤثر در تصمیم گیری ها و در بسیاری از موارد، به جای درک واقعی جامعه و ارائه طریق براساس واقعیات موجود جامعه، عمدتاً با این معضل به شکل احساسی برخورد نموده و یا برای آن تصمیم گیری می کنند؛ غافل از اینکه درست است که زن مملو از عاطفه و احساس بوده و همین عاطفه او را دلبند به زندگی و همسر و فرزندان می کند، لیکن زنها در تصمیمات اساسی زندگی شخصی خود، تعقل را بر احساس ترجیح می دهند و حجاب که یک نوع خواستِ ارادی زن در زندگی شخصی اوست، تنها با اقناع او در برتری حجاب نسبت به بی حجابی و ولنگاری صورت می پذیرد، آیا این حکم الهی زیر بنایی به نحو بهتری قابل اجرا نبوده و نمی توانست به منصه ظهور برسد؟!!

 

اگر بدانیم که طبیعت انسان به بیان احادیث، حرص به آنچه از او بازداشته می شود است (الانسان حریص علی مامنع) که این خصلت در زنها به مراتب بیشتر است و در مقابل اجبار و تندی و یا ممانعت از چیزی، نه تنها تابع و پیرو نخواهند شد بلکه گوی سبقت را در سربازدن و عدم اطاعت، حتی از مردها ربوده و در بالاترین ردیف و شاخص قرار دارند – که همگی و به وضوح آنرا در زندگی روزمره خود لمس کرده و می کنیم – آیا باز هم برای حجاب و امثال آن دیگر به دنبال تصویب قوانین ایذایی و برخورد فیزیکی خواهیم رفت؟!!

 

اما دانستن همه این بایسته ها وحقیقت ها یک طرف، تبعیت از شرع و احکام متعالی آن که دین را دینی مطابق با فطرت انسانها معرفی می کند هم یک طرف. تصویب قوانین و بایدها ونباید ها یک طرف، اجرایی شدن مصوبات و کارایی بودن و کارآمد بودن آنها یک طرف. اجرای حکم الهی حجاب به عنوان تضمین کننده و عامل انسجام خانواده و جامعه یک طرف، آسیب شناسی اجرای نادرست و گاه مخرب این حکم الهی و تأثیرات منفی و تخریب کننده و صدمه زننده به حکم الهی و جلوه دادن ناتوانی احکام الهی در اداره جامعه در برخی موارد یک طرف. نگاه به استحکام و انسجام و کاهش آمار طلاق در خانواده های مقید به حجاب و عفاف و پرهیز از هرگونه اختلاط و روابط غیر مشروع یک طرف، ولنگاری مزمن و متأسفانه رو به رشد جامعه امروز و بالا رفتن آمار طلاق و از هم گسیخته شدن کانون های گرم خانواده آنهم عمدتا در خانواده های کم تقید به حجاب و عفاف، و تبعات و معضلات غیر قابل جبران آن یک طرف. و هزاران مباحث از قبیل، آیا در نگاه ما به واقعیات موجود جامعه امروز خصوصاً در بحث حجاب و عفاف آنهم به عنوان الگویی برای سایرین، و تصمیماتی که اتخاذ نموده و می نماییم مؤثر نبوده و نیست؟!!

اگر به سخنان بزرگان دین که می فرمایند برای دیگران آنچه را برای خود می پسندی بپسند، همواره گوش فرا داده، و افراد مختلف جامعه و به خصوص زنان را که بیش از نیمی از این افرادند حتی کسانی که به ظاهر تقیدی به حجاب و مباحث دینی ندارند را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری: با جذب حداکثری و دفع حداقلی، از خود بدانیم، آیا در تصویب قوانین و اجرایی نمودن آنها باز هم اینگونه عمل کرده و می کنیم؟؟!!

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و دانشگاه