فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
4
دیروز
21
این ماه
642
کل
151019
1397/2/24
با توجه به آمار رو به رشد سن ازدواج و نرخ طلاق حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در مصاحبه با روزنامه جمهورری اسلامی اظهار داشت:
حذف عنوان «مهریه عند المطالبه» بهترین راه حل انسجام بنیاد خانواده

دکتر شیرازی: قوانین من درآورد موجود در دفترچه های ازدواج که به اذعان بسیاری از کارشناسان بر خلاف هدف اصلی از تدوین آنها به عنوان کمک به استحکام پایه های کانون خانواده، مهمترین عامل از هم پاشیدگی کانون های خانواده بوده و می باشند و بهترین دلیل اثبات این ادعا، افزایش تصاعدی آمار طلاق پس از تصویب و اجرای این قوانین است که بر کسی پوشیده نیست

استاد حوزه و دانشگاه: حذف عنوان «مهریه عند المطالبه» بهترین راه حل انسجام بنیاد خانواده

به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی همزمان با مطرح شدن مباحث مرتبط با خانواده در مراکز قانونگذاری و نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه شعبان و اوج فصل خواستگاری، ازدواج ها، بحث های داغ مهریه، هزینه های سنگین و طاقت فرسای مراسم عقد و عروسی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی با بیان اینکه اصولاً بحث مهریه اگر هم در مبانی دینی مطرح شده است به شکل عبوری و در اولویت درجه دوم و سوم است گفت: با مراجعه به آیات قرآن و مبانی دینی آنچه که به وضوح به چشم می خورد آن است که اصل اولیه، ترغیب و تشویق به گسترش فرهنگ ازدواج در جوامع اسلامی است تا هم جامعه از آفت های ناشی از بدون همسر بودن دختران، پسران، مردان و زنان در امان بماند و هم از فشارهای عصبی ناشی از ممانعت از اظهار تمایل افراد به جنس مخالف به عنوان یک نیاز فطری و ایجاد سدهای گوناگون در برابر آن جلوگیری شود و به همین خاطر است که در حدیث نبوی معروف: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» ـ ازدواج سنت و آیین من است و هر کس از سنت من سرپیچی کند از من نیست ـ و یا فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام که: «من تزوّج فقد أحرز نصف دینه» ـ هر کس ازدواج کند نیمی از دین خود را بدست آورده است ـ مرتباً بر امر ازدواج تأکید شده است و اگر قرار بود که سدهای آنچنانی بر سر راه ازدواج گذاشته شود، تشویق های مطرح شده از نظر عقلی بیهوده به نظر می رسید.

این استاد حوزه همچنین با بیان شیوه و روش عملی معصومین علیهم السلام در بحث ازدواج اظهار داشت: هم در زمان پیامبر اعظم(ص) و هم در زمان ائمه اطهار(ع) آنچه که به چشم می خورد سهل و آسان برخورد کردن ایشان با  امر ازدواج بوده است چه از ناحیه اظهار تمایل افراد نسبت به ازدواج دائم و موقت و چه از باب هزینه های ازدواج و بلای خانمانسوزی تحت عنوان «مهریه»، تا جایی که می بینیم در زمان پیامبر(ص) دختر خانمی که به سن ازدواج رسیده و در خود احساس نیاز به ارتباط با جنس مخالف می کند، به راحتی به مسجد پیامبر(ص) رفته و در جمع اصحاب آن حضرت خطاب به پیامبر اظهار می دارد که قصد ازدواج دارد و فردی را برای او تعیین کنند که در اینجا آن حضرت با رویی گشاده و بدور از هر گونه تعصب خشک، خشن و انفعالی، خطاب به اصحاب خود نموده و می فرمایند: آیا در میان شما کسی هست که بخواهد با این زن ازدواج کند؟ که فردی از میان ایشان برخاسته و اعلام آمادگی می کند و حضرت او را به آن زن معرفی نموده و پس از گرفتن موافقت او، از جوان سؤال می کنند: چیزی را داری که در مقابل مهریه این زن بپردازی؟ و پس اطلاع از وضعیت نابسمان مالی جوان از او سؤال می کنند که آیاتی از قرآن را می داند تا مهریه این زن را آموختن آن آیات قرار دهد که با پاسخ مثبت جوان، بلافاصله عقد ازدواج آن زن و جوان بر اساس مهریه آموختن آیاتی از قرآن کریم به همسرش قرائت نمودند و این دو را همسر یکدیگر اعلام می نمایند؛ که البته در خصوص خواستگاری حضرت علی علیه السلام از حضرت زهرا سلام الله علیها نیز با همین سادگی و بساطت برخورد می کنند که همگان داستان آن را شنیده ایم.

استاد دانشگاه حقوق با اشاره به وجود قوانین دست و پاگیر در خصوص مباحث ازدواج چه از نظر فضای حاکم بر اظهار تمایل هر یک از دختر و پسر و زن و مرد نسبت به جنس مخالف خود در جامعه و خانواده ها، و برخوردهای آنچنانی با ایشان تحت عناوینی نظیر گشت ارشاد و امثال اینها، و چه از نظر موارد مطرح شده در دفترچه های ازدواج که بیشتر حکم کور کردن چشم به جای درست کردن ابرو را دارد یادآور شد: اگر نگاه ما به تمایل افراد به جنس مخالف از دریچه یک نیاز فطری و خدادادی مانند سایر موجودات باشد، قطعاً نوع برخورد ما با آنچه امروز در کوچه و خیابان و در میان خانواده ها دیده می شود متفاوت بوده و لااقل با نگاه مجرمانه نخواهد بود و در نتیجه بسیاری از قوانین موجود ـ در راستای کاهش عناوین مجرمانه که یک ضرورت شناخته شده در خصوص کاهش جرائم و پرونده های قضایی است ـ نیاز به حذف و یا تعدیل داشته و در این صورت فضای جامعه به سمت فضایی آرام تر و کم استرس تر سوق داده می شد و دیگر از یک سو شاهد این حجم ناهنجاری در جامعه و در میان خانواده ها نبودیم و از سوی دیگر بالاترین رتبه افسردگی در میان کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص نمی دادیم، در کنار ضررهای ناشی از قوانین من درآورد موجود در دفترچه های ازدواج که به اذعان بیساری از کارشناسان بر خلاف هدف اصلی از تدوین آنها به عنوان کمک به استحکام پایه های کانون خانواده، مهمترین عامل از هم پاشیدگی کانون های خانواده بوده و می باشند و بهترین دلیل اثبات این ادعا، افزایش تصاعدی آمار طلاق پس از تصویب و اجرای این قوانین است که بر کسی پوشیده نیست و به نظر می رسد برای اولین گام در رفع معضلات ناشی از، از هم گسیختگی های کانون خانواده، باید هرچه سریعتر نسبت به حذف و یا لااقل کاهش و تعدیل قابل توجه در مواد قانونی موجود در دفترچه های ازدواج اقدام عاجل صورت پذیرد.

سید مرتضی شیرازی با اشاره به اینکه متداول در همه کشورها، بازنگری در قوانین و حتی قانون اساسی در بازه های زمانی بیست ساله و مانند آن و تطابق قوانین با نیازهای روز جامعه است ادامه داد: با توجه به سابقه تدریس در رشته حقوق و آشنایی با قوانین، تغییر و بازنگری در بسیاری از قوانین موجود را یکی از ضروریت های امروز می دانم که باید برای آن فکری اساسی کرد؛ چرا که برخی از قوانین موجود بیشتر از آنکه راهگشا باشند دست و پا گیر بوده و در خصوص مباحث اجتماعی و خانوادگی نیز به جای تلاش برای تسهیل امور و بسترسازی مناسب و در یک کلام جرم زدایی، جنبه جرم زایی و سوق دادن افراد به فرار از قانون و قانونگریزی با استفاده از مفرهای قانونی را تقویت می نماید و علاوه بر اینکه مرتباً باعث افزایش روزافزون پرونده های قضایی میلونی شده و می شود، بیشتر از این بستر را برای مواردی همچون اختلاس های آنچنانی در عین قانونمداری فراهم نساخته و باعث پاشیده شدن بذر ناامیدی در میان جوانان با مشاهده فاصله های طبقاتی آنچنانی نباشیم که در این میان، مجموعه هایی نظیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، باید نقش بسزایی را ایفاء نموده و در اسرع وقت ممکن چاره ای برای اصلاح قوانین دست و پاگیر مباحث اجتماعی و خانوادگی بیاندیشند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی شیرازی با بیان اینکه بر اساس آیه 32 سوره نور: «اِن یَكُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» وعده خداوند برای توسعه رزق زوجین برای بعد از ازدواج است گفت: آنچه امروز در جامعه ما صورت می پذیرد مخالف آیات قرآن و مبانی دینی است که از همان ابتدا توقع داشته باشیم جوانی که قصد ازدواج دارد باید همه امکانات را فرافم سازد؛ چرا که با این فرضیه عملاً امکان تحقق بسیاری از ادواج ها به وجود نیامده و به تدریج سن ازدواج ها بالا و بالاتر می رود به گونه ای که می بینیم طبق آمارها، این عدد امروزه به طور متوسط در میان پسرها به حدود سی و پنچ سال و در میان دخترها به حدود سی سال افزایش یافته است که با توجه به بحث سن بلوغ به معنای رسیدن هر یک از دختران و پسران به آغاز مرحله نیاز به جنس مخالف، و نبود امکان پاسخگویی مناسب به خواسته فطری هر یک از ایشان، به طور طبیعی باید منتظر وقوع حوادث و دیدن صحنه های آنچنانی در مراکز مختلفی همچون پارتی ها، پارک ها، خانه های خالی و امثال اینها باشیم؛ چرا که هر انسانی به طور فطری برای رفع نیاز خود تلاش می کند، خواه این نیاز آب و غذا باشد و خواه برقراری ارتباط با جنس مخالف، که این امر وظیفه عقلای قوم، نخبگان، برنامه ریزان و تدوین کنندگان قوانین را دو صد چندان می کند تا برای معضل این چنینی که پایه و اساس به وجود آمدن بسیاری از معضلات بوده و می باشد چاره ای درست، منطقی، راه گشا و غیر انفعالی بیاندیشند و بدانند که طبیعت هر انسانی با هر فکر، اندیشه، عقیده، دین و مسلکی، برطرف کردن نیازهای خود به صورت فطری است و ایجاد سدهایی مانند قوانین دست و پاگیر و بگیر و ببندها، نه تنها راه حلی برای رفع این مشکل نبوده و نخواهد بود بلکه معضلات دیگری را بر آن می افزاید که مهمترین شاهد این مدعی، افزایش بی رویه و روزافزون ارتباطات نامشروع، ازدواج های سفید، تجاوزها و مواردی از این قبیل در کنار افزایش تصاعدی مراجعه به سایت های ضد اخلاقی تا حد قرار گرفتن ایران در ردیف بیشترین حجم مراجعه کننده در بین کشورهای جهان به این سایت ها است.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی ـ دینی حضرت صاحب الزمان(عج) با اشاره به اینکه تا کی میخواهیم چشمان خود را بر واقعیت های جامعه ببندیم و به صورت شعاری آنهم با وقوع برخی حوادث و ناهنجاری های شاخص (نظیر واقعه تلخ آتنا اصلانی) تنها به ارائه طرح و لایحه پرداخته و سخنرانی کنیم گفت: مطابقت ندادن مبانی دینی و دستورات شرع چه در قالب مباحث فرهنگی و چه در قالب مباحث دینی، بزرگترین چالشی است که امروزه با آن روبرو هستیم و اگر تا حدود دو دهه قبل با پنهان کاری، فیلترینگ و امثال اینها، سعی می شد تا با عقب نگهداشتن سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه و به خصوص نوجوانان و جوانان، به ظاهر یک نوع ایمن سازی را در جامعه القاء کرد، امروزه با توسعه فضاهای مجازی و اجتماعی، دیگر نمی توان به این ابزار تکیه نمود؛ چرا که همگان واقفند که علیرغم وجود موانع و فیلترها، دسترسی به سایت ها و شبکه های اجتماعی، دیگر برای حتی کودکان دوران ابتدایی هم از آب خوردن راحت تر است علاوه بر اینکه فرمایش بزرگانی نظیر مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه العالی) که فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی را فرصت هایی دانسته که باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد، در تضاد با برخی برخوردهای موجود است و اصولاً باید بدانیم که بر اساس یک قاعده غیر قابل انکار: «انسان ها نسبت به آنچه از آن بازداشته می شوند حریص ترند»، بهتر است به جای صرف مبالغ هنگفت چندین میلیاردی و وقت های آنچنانی برای ممانعت از دسترسی به موارد مذکور، به فکر محتواسازی درست، جذاب، متناسب با اقشار و سنین محتلف جامعه باشیم؛ و در خصوص کاهش مراجعه به سایت های ضد اخلاقی نیز تمهیدات بهتری بیاندیشیم و به طور مثال با فرهنگ سازی مناسب و درست، زمینه های ازدواج های آسان را بیش از پیش فراهم نموده و لااقل برای ایجاد یک رابطه درست و شایسته میان دو جوان از طریق ازدواج، ارزشی در حد خرید اتومبیل های اقساطی با تسهیلات آنچنانی و سهل الوصول و بدور از تشریفات بانکی را قائل گردیم و بر خلاف شعارها و ادعاها، این همه بر سر راه زوج های جوان برای کاری مانند وام ازدواج سنگلاخ و مشکلات ایجاد ننماییم.

دکتر سید مرتضی شیرازی در پایان با تأکید بر اینکه بر اساس تحقیقات و آمارها، مهمترین مشکل موجود بر سر راه ازدواج جوانان، وجود مقوله ای با عنوان «مهریه مطالب» و «عند المطالبه» است گفت: بر خلاف آنچه که از آیات قرآن نظیر آیه بیست سوره نساء: «و اِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ» و نیز سیره و روش معصومین علیهم السلام به نظر می رسد، بحث مهریه مربوط به مبالغی است که قبل از ایجاد عقد ازدواج به زن پرداخت می شود و اینکه رسم شده است تا مبالغی سنگین گاه تا حد چندین هزار سکه بهار آزادی، به صورت دِین و قرض مطالب بر عهده زوج گذاشته می شود، علاوه بر اینکه بر خلاف سنت های رایج زمان شارع مقدس و معصومین علیهم السلام است، به نوبه خود عامل اصلی به وجود آمدن معضلات آنچنانی از همان ابتدا و آغاز زندگی مشترک است که از یک طرف زوج را مرتباً تحت فشارهای روحی تأمین دِِین و بدهی مطالب«مهریه» به زوجه قرار داده و از سوی دیگر همین جریان باعث کاهش اعمال مدیریت لازم مرد به عنوان مدیر خانواده بر همسر و فرزندان به جهت تسلط زن ـ با عنوان کردن مرتب «به اجرا گذاشتن مهریه» از سوی زن به خصوص در اختلاف سلیقه ها و حتی برخی مشکلات جزئی به وجود آمده ـ شده و عملاً می بنیم که امروز دیگر نمی توان مدیریت قابل توجهی را در خانواده ها مشاهده نمود که این جریان منجر به از هم گسیختگی بنیان خانواده گشته و میگردد؛ بنابراین به نظر می رسد که باید بر بدعت «مهریه مطالب» و «عند المطالبه» برای همیشه مهر بطلان زده و آن را از دفترچه های ازدواج حذف نمود و هر شخصی که قصد ازدواج دارد را با همان امکان اولیه شروع زندگی پذیرفت و زوجین را از یک دغدغه فکری و کش و قوس مضر و خانمان برانداز ـ که منجر به پر شدن بخش قابل توجهی از زندان ها شده است ـ نجات دهیم و با اتخاذ تصمیمی درست و منطقی، ترس موجود در میان جوانان از «بحث مهریه» چه قبل از ازدواج و چه پس از آن را به طور کلی برطرف ساخته و بستر ازدواج جوانان را بیش از پیش فراهم آوردیم.