فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

پنجشنبه ٣١ مرداد ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
5
دیروز
3
این ماه
530
کل
150356
1397/6/25
در راستایی تبیین عوامل به وجود آمدن حادثه عاشورا حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در یادداشتی در روزنامه تماشا نوشت:
سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به چه علت؟؟!!(شماره: 3)

دکتر شیرازی: در راستای وقوع حوادث تلخ بعد از رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که بستر انحراف مبانی اسلام آرام آرام فراهم می شد و با غصب خلافت و به حاشیه رانده شدن ، آتش زدن ،  بیعت اجباری و خانه نشینی امیرالمومنین علیه السلام کلید خورد و همچنان در مراحل مختلف تاریخی به پیش رفت تا خونابه این زخم تاول زده در محرم الحرام سال شصت و یک هجری قمری با شهادت سید و سالار شهیدان و یاران ایشان بیرون زد ؛ شاید علت وقوع این حوادث تلخ که متاسفانه بارها و بارها در طول تاریخ تا به امروز و در حال حاضر نیز تکرار شده و می شود

سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به علت؟؟! (شماره: ۳)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و دانشگاه

در راستای وقوع حوادث تلخ بعد از رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که بستر انحراف مبانی اسلام آرام آرام فراهم می شد و با غصب خلافت و به حاشیه رانده شدن ، آتش زدن ،  بیعت اجباری و خانه نشینی امیرالمومنین علیه السلام کلید خورد و همچنان در مراحل مختلف تاریخی به پیش رفت تا خونابه این زخم تاول زده در محرم الحرام سال شصت و یک هجری قمری با شهادت سید و سالار شهیدان و یاران ایشان بیرون زد ؛ شاید علت وقوع این حوادث تلخ که متاسفانه بارها و بارها در طول تاریخ تا به امروز و در حال حاضر نیز تکرار شده و می شود را از دو جهت حکومتی و مردمی بتوان به صورت های ذیل ارزیابی نمود:

۱.  مخالفت با نص صریح قرآن در مطابقت فرمایشات پیامبر اسلام (ص) با وحی و فرامین الهی با عبارت معروف : "ان الرجل لیهجر " و نیز : "حسبنا کتاب الله" در مقابل درخواست  قلم و دوات پیامبر جهت نگارش متنی برای جلوگیری از انحراف و ضلالت امت پیامبر پس از ایشان ؛ و آماده سازی بستر ایجاد انحراف مبانی دینی و اسلام ناب محمدی و اجازه ورود سلیقه ها و برداشت های شخصی اشخاص مختلف حتی غیر کارشناس در حوزه دین با شواهد مختلف تاریخی متعدد مورد تایید فریقین.

۲.  اقدام به ترعیب و تهدید مسلمانان از سوی مدعیان خلافت پیامبر و وادار نمودن ایشان به بیعت با شخص مدعی خلافت و تنگ ساختن فضا بر کسانی که زیر بار بیعت نمی رفتند ، که اوج آن در حادثه تلخ هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و با دست بسته بردن آن حضرت به مسجد جهت اخذ بیعت از ایشان در ملا عام (بر خلاف بیعت واقعی که به دستور الهی در جریان غدیر خم اتفاق افتاد و همگان با میل و رغبت از زن و مرد با علی بن ابیطالب علیه السلام بیعت نمودند و از قضا خلیفه دوم جزء اولین کسانی بود که دست پیش برده و ضمن بیعت علنی با آن حضرت عبارت معروف : "بخ بخ بک یا علی! أصبحت مولای و مولا کل مسلم و مسلمه" نیز آشکارا بکار برد) و نمایاندن چهره خشن از اسلام و اجبار در پذیرش مطالبات حکومت اسلامی از مردم به هر قیمت و به هر صورت ممکن و بستر سازی تحکم حاکمیت اجباری و قلدر مآبانه اسلامی بر مردم .

۳.  بستر سازی تطمیع و خریداری افراد برای پیشبرد اهداف حکومت با تطمیع عده ای از سرشناسان قوم و دادن امتیاز و رانت به ایشان در راستای همکاری جمع کثیری از افراد با حکومت و حمایت از اعمال و افعال حکومت هرچند بر خلاف دستورات شارع مقدس و مبانی دینی باشد که بارزترین آن خریدن شریح قاضی با مبلغی قابل توجه برای صدور فتوای خروج حسین بن علی از دین و بسیج کوفیان علیه آن حضرت از یک سو ، و وعده حکومت ری به عمربن سعد در جهت برانگیختن او در جمع آوری لشکر چندین هزار نفری کوفه و تحریک ایشان برای کشتن حسین بن علی علیهما السلام از سوی دیگر.

۴.  تقدس انگاری حکام در ذهن مردم و در پی آن بستن دهان مخالفین با عناوینی همچون منجر شدن مخالفت کلام ایشان با حاکم به مخالفت با فرامین الهی و شرع و پاسخکو نبودن حکام نسبت به اعمال و رفتار خود ، و در همین راستا القاء نظریه ای همچون عشائره مبنی بر مجبور بودن افراد در اعمالی که انجام می دهند به منظور توجیه اعمال غلط حکام حتی در حادثه فجیع و عظیمی نظیر حادثه کربلا و تبریر و موجه نمودن افعال و اعمال یزید و لشکر عمر سعد و امثال آنها.

۵.  عقب نگهداشتن سطح سواد عمومی نسبت به بسیاری از احکام و حقوق مسلم خود (حقوق شرعی و شهروندی) در جهت اقناع ایشان به رضایت دادن به وضع موجود (از جهت پذیرش ظلم حکام و فاصله طبقاتی فاحش و سطح زندگی بین حکام و وابستگان به ایشان با سایرین) و عدم وجود هرگونه اعتراضی حتی در سطح مطالبات اولیه گذران زندگی روزمره تا جایی که سفره های رنگین ، حرم سراها ، چپاول ها و ولخرجی های امثال معاویه و حکام جائر را با چشمان خود ببیند و دم بر نزنند ؛ با این توجیه که ایشان حکام برگزیده از ناحیه خداوند بوده و ما رعیت ایشان می باشیم و اعتراض به ایشان اعتراض به تقدیرات الهی است ؛ بر خلاف مبانی دینی و روش عملی شخصیتی مانند امیرالمومنین علیه السلام که از جمله حقوق مردم بر حکام را نصیحت و تذکر دادن به ایشان می دانسته و علاوه بر آن حتی در زمان حکومت آن حضرت در صورت گفتن ناسزاهای علنی به ایشان با حضور آن حضرت ، نه تنها ترس و واهمه ای در دل گوینده از تعقیب و زندانی شدن نداشته بلکه جیره ایشان از بیت المال را نیز قطع نمی نمودند ؛ و در بالاترین درجه جوانمردی نسبت به خوارج محارب کشته شده در جنگ رو در روی با ولی زمان ، جیره خانواده کشته شدگان در جنگ را نیز قطع ننمودند . و در جایی دیگر شخصیتی همچون حسین بن علی علیه السلام نیز در شب عاشورا که بیعت خود را از یاران خویش برداشته و ایشان را در بازگشت به شهر ، خانه و کاشانه خود (علیرغم حساس بودن برهه زمانی نسبت به کمبود یاران و اصحاب) آزاد گذاشتند ، خرج سفر ایشان را نیز به آنها عطا می نمودند.