فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
3
دیروز
21
این ماه
641
کل
151018
1397/6/25
در راستایی تبیین عوامل به وجود آمدن حادثه عاشورا حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در یادداشتی در روزنامه تماشا نوشت:
سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به چه علت؟؟!!(شماره: 4)

دکتر شیرازی: از دل همین خوارج بود که انحرافات اصلی در دین به صورت اسلام ظاهری (با اکتفا نمودن به انجام عبادات و تهجد ظاهری بدون عمق و محتوایی که امروزه در میان جمع کثیری از مسلمانان جهان به چشم میخورد) و اسلام واقعی و ناب به وجود آمد و بستر فهم سلیقه ای از احکام و مبانی دینی بدون استفاده از نظرات راهنمایان اصلی دین که همان اولیاء الهی باشند ، فراهم شد تا جایی که در یک توطئه سه گانه ، تصمیم بر کشتن سه نفر از افرادی که به تصور ایشان همگی منحرف از دین و اسلام مورد سلیقه ایشان شده بودند ، شخصیتی همچون علی بن ابیطالب را در محراب مسجد کوفه به شهادت رساندند و زخمی عمیق را بر پیکر تازه جان گرفته اسلام به وجود آوردند .

سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به چه علت؟؟!! (شماره:4)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و دانشگاه

از آنجا که تلاش های کفار و مشرکین صدر اسلام با تمام توان و قوا از یک سو ، و دسیسه منافقینی که خود را دلسوز اسلام و اهداف متعالی آن جلوه می دادند از سوی دیگر ، به جهت حضور شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) و اِخبار آن حضرت از طریق وحی نسبت به توطئه ها ، راه به جایی نبرد ، مخالفین اسلام منتظر ارتحال آن حضرت شدند تا بتوانند به طرق مختلفی دسیسه ها و توطئه های خویش را جامه عمل بپوشانند که طبق آیه شریفه هشتاد و یک سوره مائده : "لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ و الذین أشركوا" ـ مسلّما سرسخت ترین مردم را در دشمنی با کسانی که ایمان آورده اند ، یهود و مشرکان خواهی یافت ـ سرسخت ترین ایشان قوم یهود بودند که حتی مقدم بر مشرکان ذکر شده اند و بنابر قول مسلم نزد شیعه ، باز رحلت پیامبر اکرم نیز در اصل با شهادتی صورت گرفت که توسط  زن یهودیه ای به صورت خوراندن جگر و یا گوشت مسموم و زهرآگینی که در دراز مدت اثر خود را می گذارد محقق شد.

اما از آنجا که بنابر تقدیرات الهی ، مقدر شده بود تا دین اسلام به عنوان آخرین دین تا انتهای بشریت و عمر او ماندگار شود و بر همین اساس نیز باید به روشی متقن بقای این دین تضمین شود که آیه شریفه پانزده سوره حجر : "إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون " تاکید بر آن دارد ، این بار با انتخاب جانشینانی شایسته و بی نظیر از سوی خداوند متعال برای پیامبر گرامی اسلام ، این تضمین صورت گرفت که شروع این جانشینی در آخرین فریضه حج پیامبر با عنوان "حجه الوداع" در محلی به نام "غدیر خم" با انتخابی الهی نسبت به علی بن ابی طالب علیه السلام صورت گرفت و بدین وسیله باز هم توطئه بدخواهان نقش بر آب شد.

لیکن چون دشمنان قسم خورده اسلام که کمر به نابودی آن بسته بودند حاضر نبودند تا تسلیم مقدرات الهی شوند ، این بار عزم خود را بر انحراف این دین با روش های مختلف جزم نمودند و با مخالفت با کتابت پیامبر در آخرین لحظات عمر به منظور باز بودن دست ایشان در اجرای نقشه های شومشان ، دسیسه ها کلید خورد و در مرحله بعد نیز در مکانی به نام "سقیفه بنی ساعده" با انتخاب شخصی به عنوان خلیفه اول پیامبر(ص) و در ادامه با خانه نشین کردن علی بن ابیطالب علیه السلام (که جانشینی رسمی و منتخب خداوند برای پیامبر بود) و ایجاد رعب و وحشت در بین مسلمانان نسبت با مخالفت با تصمیم حاضرین در سقیفه (که عمدتا از دون مایه ترین افراد جامعه آن زمان بودند) نیز بستر انحراف دین اسلام را فراهم ساختند و با وارد کردن سلیقه ای احکام و تغییر و تبدل احکام الهی به دلخواه خلفاء وقت در فضایی کاملا آلوده ، زمینه گستردگی انحرافات دینی گسترش بیشتری یافت و شد آنچه که شد.

 در این میان اما از آنجا که وظیفه الهی جانشینان بر حق پیامبر و خصوصا اولین ایشان حضرت امیر المؤمنین علیه السلام صیانت از دین و اسلام واقعی و ناب و نوپا بود ، طبعا در فرصت های مناسب به شکل های مختلفی چون حاضر شدن در برخی محافل و قضاوت ها و تبیین حقایق و جلوگیری از کج روی ها ، پاسخگویی به فرستادگان حکومت ها ، ادیان و اقوامی که برای شناخت اسلامی واقعی به شهر مدینه به عنوان ام القرای اسلام آن زمان سفر می نمودند ، و احیانا دادن مشورت هایی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به مدعیان خلافت پیامبر علیرغم عدم پذیرش ایشان در این منصب (بر خلاف برخی نظریه ها مبنی بر موافقت علی بن ابیطالب علیه السلام با خلفای وقت به جهت انجام چنین اعمالی) ، سپر قرار دادن فرزندانی همچون حسنین علیهما السلام برای جلوگیری از توطئه کشتن خلیفه سوم تنها به منظور باب نشدن خلیفه کشی در اسلام ، مخالفت با حکمرانی افرادی همچون معاویه بر سرزمین های اسلامی به صورت های گوناگون از جمله جنگ گسترده صفین ، به این وظیفه خویش عمل می نمودند.

اما علیرغم همه این تلاش ها ، از آنجا که دشمنان قسم خورده اسلام و منافقین بدتر از کفار تصمیم جدی بر نابودی و یالااقل انحراف اسلام داشتند ، در هر فرصتی با کشیدن نقشه های شوم و توطئه های مختلف سعی در ایجاد شکاف در میان مسلمانان داشتند و پس از کشته شدن مرموزانه خلیفه سوم و اتفاق همه مسلمانان بر خلافت علی بن ابیطالب ، توطئه ای تحت عنوان خونخواهی خلیفه سوم را بر علیه امیر المومنین به راه انداخته و با راه اندازی جنگ جمل و جلو انداختن همسر و  یاران سرشناس پیامبر در مقابل خلیفه وقت مسلمانان ، سعی در ایجاد آشوب در سرزمین های اسلامی نمودند و با رودررو کردن بخشی از مسلمانان و اصحاب پیامبر در مقابل بخشی دیگر ، عملا تقابل مسلمانان با یکدیگر را از آن زمان کلید زدند (عملی که علی بن ابیطالب در تمام دوران خلافت خلفای سه گانه علیرغم غصب خلافت ، خون دل های فراوان و راضی نبودن به وضعیت موجود ، تنها به جهت حفظ صفوف مسلمانان از به وجود آمدن آن ممانعت می ورزیدند) و همین امر باعث شد تا قبح تقابل گروهی از مسلمانان با گروهی دیگر به بهانه برحق بودن هر یک از ایشان ، شکسته شود و در ادمه نیز با راه اندازی جنگ صفین به طور کاملا آشکار تقابل این صفوف محقق شود و از دل این توطئه نیز با نیرنگ فردی همچون عمروعاص با به سر کردن قرآن ها بر نیزه ها و داعیه حَکَمیت ، شکست قابل توجهی در صف کسانی که مدافع حریم ولایت بودند ایجاد شد تا جایی که از یک سو بر سر امیر المومنین علیه السلام شمشیر کشیدند که باید حَکَمیت را علیرغم مخالفت آن حضرت به جهت اطلاع ایشان از توطئه موجود ، پذیرفته و به آن تن دهند ، و از سوی دیگر با مشخص شدن توطئه و نقشه شوم طرف مقابل ، در اعتراض به پذیرش اجباری حَکَمیت ، گروه زیادی از یاران علی بن ابیطالب را از ایشان جدا نموده و گروه نامیمون خوارج را به وجود آورند تا زمینه ای برای اجرای نقشه های شوم دشمنان اسلام و شکاف میان صفوف مسلمانان ، و پیش زمینه ای برای وقوع "حادثه عظیم عاشورا" گردد. جریانی که بارها و بارها پس از آن در جوامع اسلامی از گذشته تا به امروز و متاسفانه در کشورمان نیز به شکل های مختلف صورت گرفته و میگیرد.

و از دل همین خوارج بود که انحرافات اصلی در دین به صورت اسلام ظاهری (با اکتفا نمودن به انجام عبادات و تهجد ظاهری بدون عمق و محتوایی که امروزه در میان جمع کثیری از مسلمانان جهان به چشم میخورد) و اسلام واقعی و ناب به وجود آمد و بستر فهم سلیقه ای از احکام و مبانی دینی بدون استفاده از نظرات راهنمایان اصلی دین که همان اولیاء الهی باشند ، فراهم شد تا جایی که در یک توطئه سه گانه ، تصمیم بر کشتن سه نفر از افرادی که به تصور ایشان همگی منحرف از دین و اسلام مورد سلیقه ایشان شده بودند ، شخصیتی همچون علی بن ابیطالب را در محراب مسجد کوفه به شهادت رساندند و زخمی عمیق را بر پیکر تازه جان گرفته اسلام به وجود آوردند . و در ادامه نیز نسلی را پایه گذاری کردند که قدرت تشخیص اسلام ناب را از اسلام ظاهری نداشته باشد و با تحقق پیش زمینه ورود افکار انحرافی در مبانی دینی ، عملا بستر به وجود آمدن واقعه کربلا را فراهم ساختند تا جایی که وقتی شخص معلوم الحالی مانند عبید الله بن زیاد به صورت خود نقاب زده و به عنوان حسین بن علی علیه السلام وارد کوفه می شود ، فریب خورده و استقبال گرمی از او بنمایند.