فعالیت های دفتر

* پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی

* مشاوره تخصصی دینی، اعتقادی، فرهنگی و خانواده

* حوزه علمیه تخصصی تبلیغ (سفیران هدایت شیراز)

* محاسبه وجوهات شرعیه

* موسسه و حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان (عج)

* ستاد احیاء حوزه علمیه سامرا

شماره حساب ها

حساب سیبا بانک ملی
0104933301008


حساب سپهر بانک صادرات
0103293468008

اوقات شرعی

يكشنبه ٢۶ خرداد ١٣٩٨


آمار بازدید

هم اکنون
1
امروز
18
دیروز
44
این ماه
845
کل
148793
1397/6/25
در راستایی تبیین عوامل به وجود آمدن حادثه عاشورا حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی در یادداشتی در روزنامه تماشا نوشت:
سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به چه علت؟؟!! (شماره: 5)

دکتر شیرازی: اینجا بود که شخصیتی مانند حسین بن علی علیه السلام که بر اساس انتخاب الهی به عنوان جانشین بر حق پیامبر (ص) ، مسئولیت حفظ کیان ، ریشه و اساس دین اسلام را بر عهده داشت ، طبیعی بود تا برای حل معضل این چنینی به دنبال راه چاره ای باشد که در این میان ارسال هزاران دعوت نامه برای آن حضرت از سوی مردم کوفه محملی شد تا بستر این تحول عظیم به وجود آید تا یا بر اساس دعوت کوفیان دوباره با تشکیل حکومت اسلامی واقعی عملا نقشه های یزیدی که خود را حاکم مطلق بلاد اسلامی قلمداد میکرد نقش بر آب می شد و یا با اتفاق جدیدی ، زلزله ای در جامعه اسلامی آن روز به وجود می آمد و یزید و همدستانش نتوانند عملکردهای خود را به عنوان اسلام جا بیاندازند و نسل های آینده دارای اسلام یزیدی و معاویه ای که تنها پوسته ای از اسلام را با خود یدک می کشید به عنوان این دین قلمداد نکنند.

سلسله مقالات "حادثه عظیم عاشورا" چرا و به علت؟؟ !!(شماره: ۵)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مرتضی شیرازی

استاد حوزه و دانشگاه

با فراهم شدن بستر ایجاد تفرقه میان صفوف مسلمانان با سر نخ سه جنگ جمل ، صفین و نهروان  و پس از آن شهادت جانگداز امیر المومنین علیه السلام ، آرام آرام زمینه به انحراف کشید شدن مبانی دینی و پس از آن شکست نهایی اسلام فراهم گردید و با جایگزین شدن شاخص هایی همچون سبقت در گرویدن به اسلام ، سابقه جان برکفی و دفاع از اسلام و .... در سخت ترین شرائط بر اساس آیه دهم سوره واقعه: "وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ" با سایر مواردی چون خویشاوندی با حاکم، چاپلوسی و رانت خواری ، انسجام جامعه اسلامی رو به زوال گذاشت و با پیشرفت این روند پذیرش افرادی مانند معاویه ، عمرو عاص ، یزید ، عبید الله ، عمر سعد و امثال اینها با پیشینه های آنچنانی به عنوان حاکمان بلاد اسلامی از سوی اکثریت جامعه مورد قبول قرار گرفت و همین امر سبب شد تا جامعه اسلامی که تا آن روز حکومت عدالت محور علی بن ابیطالب علیه السلام را تجربه کرده بود  ، به دستور شخص معلوم الحالی همچون معاویه ای که خودش غاصب حکومت و خلع شده از سوی چهارمین خلیفه مسلمین(لااقل بر اساس قول اهل سنت نسبت به امیر المومنین علیه السلام) بوده است برای فرزند بوزینه باز ، شراب خوار و متجاهر به فسق علنی ای به نام یزید ، بیعت گرفته و حتی بر خلاف سنت رایج آن زمان ک او را جانشین پس از خود و حاکم مطلق بلاد اسلامی معرفی کند.

در این میان اما یکی از کسانی که بیعت گرفتن از او حتی در زمان معاویه میسر نشد ولی بیعت کردن او با یزید عنوان استراتژیک داشت حسین بن علی علیه السلام بود ؛ لذا بلافاصله پس از مرگ معاویه ، اولین حرکت از سوی حاکم جدید (حتی برخلاف توصیه اکید معاویه) گرفتن بیعت از این شخصیت به هر قیمت بود اگرچه به قیمت گرفتن جان و ترور او باشد تا یزید به عنوان حاکم جدیدی که کینه اجداد خود با اسلام را در دل نهان کرده بود دیگر دغدغه ای برای اعمال حاکمیت خود نداشته و براحتی بتواند باقیمانده آثار اسلام واقعی و ناب را از بین برده و یک دین جدیدی که فقط ظاهر اسلامی در انجام برخی از اعمال عبادی را داشته باشد بر سرزمین های اسلامی حاکم نماید ؛ هر چند که در ادامه نقشه های شوم خود با حمله به مکه معظمه ویران کردن خانه خدا و مدینه منوره و تخریب روضه و حرم پیامبر اکرم (ص) به حد اعلا رسانده و به همین مقدار از ظاهر اسلام هم رضایت نداد و رسما و به طور علنی اعلام نمود که : لعبت هاشم بالملك فلا * خبر جاء و لا وحى نزل _  هاشمیان با حكومت بازى  مى‌كردند، نه خبرى (از آسمان غیب) آمده و نه وحیی نازل‌ شده است.

حال در چنین موقعیتی از یک سو ، و فضای جامعه کاملا متضاد با اصول اولیه مطابق با مبانی اسلامی از سوی دیگر ، در کنار تهدید به کشته شدن امام حسین علیه السلام در صورت بیعت نکردن با یزید ، آنچه که باید اتفاق می افتاد یک اتفاق خارق العاده ای بود که فضای ویران و از هر جهت مسموم آن زمان را دگرگون ساخته و همگان را متوجه خطری نماید که قرار است بر سر جامعه اسلامی فرود آمده و اسلامی که خون ها و تلاش های زیادی برای تاسیس ، ترویج و حیات آن ریخته شده و صرف گردید را از ریشه و بنیان نابود سازد.

و اینجا بود که شخصیتی مانند حسین بن علی علیه السلام که بر اساس انتخاب الهی به عنوان جانشین بر حق پیامبر (ص) ، مسئولیت حفظ کیان ، ریشه و اساس دین اسلام را بر عهده داشت ، طبیعی بود تا برای حل معضل این چنینی به دنبال راه چاره ای باشد که در این میان ارسال هزاران دعوت نامه برای آن حضرت از سوی مردم کوفه محملی شد تا بستر این تحول عظیم به وجود آید تا یا بر اساس دعوت کوفیان دوباره با تشکیل حکومت اسلامی واقعی عملا نقشه های یزیدی که خود را حاکم مطلق بلاد اسلامی قلمداد میکرد نقش بر آب می شد و یا با اتفاق جدیدی ، زلزله ای در جامعه اسلامی آن روز به وجود می آمد و یزید و همدستانش نتوانند عملکردهای خود را به عنوان اسلام جا بیاندازند و نسل های آینده دارای اسلام یزیدی و معاویه ای که تنها پوسته ای از اسلام را با خود یدک می کشید به عنوان این دین قلمداد نکنند.

دراین میان امام حسین علیه السلام با طراحی بسیار زیبایی از تبدیل مراسم حج خود به عمره که متعارف در آن زمان نبود ، اولین گام حرکت خود را برداشتند تا جامعه آن روز را دچار شوک نموده و تنبهی را برای انسان های غافل و غالبا غرق در مطامع دنیا ایجاد کنند که اتفاقا تا حدی نیز تاثیر خود را لااقل برای خواص به همراه داشت علاوه بر اینکه نقشه ترور آن حضرت از سوی ماموران یزید نقش بر آب شد و در ادامه نیز با برنامه ریزی های بسیار دقیق و حساب شده در مقاطع مختلف که ان شاالله به آنها اشاره خواهیم کرد حرکت خود را به منظور رسوا نمودن و نقش بر آب شدن طرح های خائنانه یزیدان در محو اسلام ترسیم نمودند